Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 5166 ggr
Namiko
5

På gång igen med LFRV (80/10/10)

I början av förra året sprang jag över en kost som kändes helt rätt och jag blev så peppad på att komma igång och äta rätt för att kunna må så bra som möjligt. Tog ungefär två veckor innan jag insåg att jag inte riktigt var redo att ändra min kost så pass mycket på en gång, jag hade gjort kosten alldeles för komplicerad i mitt huvud för att det skulle kännas lätt att följa den (plus att jag varken var särskilt förtjust i bananer eller dadlar som jag äter mängder av nu). Gick tillbaka till en lagad vegansk, naturligt glutenfri kost men har tänkt på det här till och från sen dess.

Så började solen komma fram mer nyligen och jag fick ett otroligt stort sug efter frukt samtidigt som jag blev less på allt vad lagad mat heter och övergången till LFRV (Low Fat Raw Vegan) gick i princip av sig självt. Har bara gått en vecka än men jag har så otroligt mycket energi och får saker gjort på kvällarna istället för att sitta och fördriva tiden framför datorn. En annan bonus var att jag var helt smärtfri dom tre första dagarna på kosten, för första gången på över ett halvår. Sen kom dock kroppen på att det fanns en chans till att börja läka sig själv och jag har ont igen, men på ett helt annat sätt än innan, vilket visar att mina leder jobbar på att läka sig själva efter 25 år av felaktig kost och 13 års ledproblem.

Så nu lever jag på frukt och grönsaker hela dagarna och jag känner mig så otroligt glad och lycklig hela tiden och pallar inte att sitta och lata mig en hel kväll längre utan tar promenader med hunden och fixar i lägenheten istället, något som jag mest bara orkade på helgerna innan. Utöver min nyfunna energi så sover jag mycket bättre och somnar tidigare, inte för att jag är trött, utan för att jag är nöjd med dagen och det känns som att jag varit vaken tillräckligt länge. Livet är underbart just nu.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
1

Härligt! Det är fantastiskt när man mår bra på och kan tillgodogöra sig rå mat! Jag jobbar dit hän, men har inte magen med mig än, behöver läka den först ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Namiko
1

Jag är glad att min mage klarar nästan allt jag vill äta, är bara äpplen som den inte tycker om men det hoppas jag att jag kommer kunna äta längre fram. Känns dock tråkigt att jag inte kan äta tomater då det är så otroligt gott i sallader eller bara plocka och äta egenodlade. Hoppas på en förändring där med i framtiden men det ser inte särskilt ljust ut med dom.

Hoppas din mage går till sig snart så du kan börja äta massa frukt och grönt du också.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
0

Ja jag längtar verkligen! :)

//Ida

chilisalsa
2

Nyfiken i en strut:😉

Vad är det i äpplen ?

LFRW… låter farligt för en frisk…

Har en känsla av att om man räknar lite på det så är det inte alls lågfett ?

Medarbeterare på Kost

Namiko
3

#4 Jag vet inte vad det är för speciellt med äpplen men jag får ont i magen av dom.

LFRV är bra för alla som klarar av att äta färsk frukt och grönsaker, men principen 80/10/10 (80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett) är något som man kan följa även om man äter lagad mat. Lågfett är det absolut då max 10 energiprocent kommer från fett. Kan då nämna att det innebär att jag äter runt 20 gram fett om dagen på en kostplan på 2000 kcal vilket kommer från frukt, grönsaker och tex en halv avocado eller lite nötter om dagen.

"Traditionell" råkost är däremot inte lågfett utan med alla nötter, oljor och avocados som äts då nås ofta en energiprocent på över 60% från fett, så det här är en helt annan grej med fokus på frukt och frukt innehåller för det mesta under 10% fett.

Det är väldigt många som hållt sig friska och ätit sig friska på den här kosten under många år och resultaten är imponerande tycker jag.

chilisalsa
2

Som en del i en läkningsprocess tror jag det är jättebra om det fungerar (för individen). Dock tror jag det generellt är alldeles för lite protein om det bara är veganprotein i längden. Kroppen kan må bra av att vila…. och ganska länge, typ nåt år, men inte allt för länge. Speciellt inte om du är fertil (om du är kvinna vill säga).

Rent generellt tillgodogör vi oss vetetariskt protein flera tiotals procent sämre än animaliskt, så en person med vegetarisk kost bör äta betydligt fler gram protein än en normalkostare…. Men det här vet du säkert redan :-)

Medarbeterare på Kost

Namiko
2

#6 Kroppen behöver inte alls så mycket protein som vi ofta får höra med alla dessa proteintillskott om man tränar osv. Särskilt animaliskt protein försurar kroppen och ger därför benskörhet i längden. Dom människor som behöver mest protein är dom som växer som mest, alltså bebisar, dom får i sig 4-6% protein från modermjölken och jag ser inte varför man ska behöva mer när man slutat växa.

Att det sedan finns protein i allt gör att jag får i mig alla olika aminosyror utan problem från det jag äter. Totalt 30-40g om dagen (mer när jag lyckas öka mitt energiintag från 2000 Kcal/dag till 2500). Finns mängder med folk som har levt så här i över 10 år och bygger muskler utan problem, har inga näringsbrister och mår hur bra som helst. Kollade nu upp lite på internet för skojs skull och rekommendationerna för proteinintag för någon i min storlek ligger på en sida på 37-39g/dag och på en annan från 40g och uppåt, samt att jag hann läsa något som sa att en högproteinkost ökar risken för sjukdomar. Jag kan inte säga att jag är rädd för proteinbrist över huvud taget. Särskilt när det inte ens finns ett enda dokumenterat fall av proteinbrist där en person äter tillräcklig mängd energi.

Otillagat protein är även lättare för kroppen att ta upp än tillagat, då proteinstrukturen är oförändrad och lättare för kroppen att bryta ner till enskilda aminosyror.

Något som jag upptäckte igår var att jag kände mig rent av fräsch i munnen när jag vaknade på morgonen, ingen hemsk morgonandedräkt alltså. Så länge jag inte äter dadlar (som är lite torkade) under dagen så känns tänderna nästan helt rena innan jag borstar dom på kvällen. Det är spännande att märka av alla små oväntade positiva förändringar.

Jag har inget sug efter lagad mat, även när jag lagat mat som jag älskar till mina vänner, utan min kropp känner vad den behöver och jag får i mig så mycket näring hela tiden nu att jag inte får några sug efter saker jag inte ska äta.

chilisalsa
1

Ska svara på detta…

Tänker bara att allt utgår från kärnfrisk 30-åring… dvs fullt frisk och ingen medicn  typ statiner 

Jag håller med dig ang proteinbehov MEN du utgår från ideala data….

En sjuk person dubblar proteinbehovet. En Person med medicinsk behandling, t.ex. statiner har samma behov…..

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
5

#8 Men nu är det ju Namikos tråd, där hon berättar vad som är bäst för henne. 😉 Och då är det säkert kriteriet kärnfrisk som gäller. Jag har inte upplevt det som att hon rekommenderar andra att äta som hon..

Man kan inte alltid förutsätta att det är kostråd och för alla som gäller, ibland vill folk bara berätta vad de mår bra på och kanske får vara lite inspirerande. 😃❤️

//Ida

Namiko
2

#8 Jag utgår som #9 säger från mig själv och skulle jag inspirera någon annan till att testa eller bara äta mer frukt och grönt så är det bara ett plus, jag har själv fått testa att äta på flera olika sätt för att hitta rätt. Jag önskar själv att jag fått upp ögonen för den här kosten för länge sen. I mitt fall så handlar det om en fysiskt aktiv, i princip frisk kvinna på 25 år. Jag äter så här för att ta mig från att må bra till att må så bra som det bara går. Sen att jag har fått höra många historier om folk som ätit sig friska på den här kosten ger mig bara större hopp om framtiden.

Det största målet jag har med det här är att bli av med dom ledproblem jag har haft sedan jag var 12 år. Något som jag länge trott att jag skulle behöva dras med hela livet och som det senaste året har gett mig ledvärk nästan varje dag, ibland så pass att jag knappt kunnat gå, och även hindrat mig från att göra vissa saker som jag så gärna vill.

chilisalsa
1

Jo jag förhastade mig nog ;-)

Och funkar det för dig så gör det det…😉

Men att man inte skulle få proteinbrist på lång sikt bara man får tillräckligt med energi från kolhydrater, fett, alkohol…har jag aldrig hört talas om…

Men naturligtvis ska vegetabiliskt protein räknas in även om verkningsgraden generellt är sämre. Men den varierar ju även mellan animalier och beror på tillagning, komposition och annat. Vi äter ju mat och inte enskilda näringsämnen…

WHO som har som mål att minimera proteinförbrukningen säger 0.7g upptaget protein per kilo kroppsvikt som fullt frisk… det är ju baserat på att man ska vara i kvävebalans vilket man alltså mäter.

Men alla kostråd är ju baserade på att det ska passa alla i en population… det får man tänka på.

Enkel kalkylator som bygger på nuvarande råd
http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

Medarbeterare på Kost

Namiko
2

#11 Det finns protein i princip i allt vi äter så att få i sig för lite är svårt så länge man inte får all sin energi från raffinerat socker, oljor och alkohol (och hur många lever så egentligen). När man pratar om proteinbrist så handlar det om människor som får i sig för lite energi och därmed inte kan tillgodose sitt proteinbehov.

Det där var en av sidorna jag använde för att räkna ut mitt proteinbehov och jag hamnar alldeles rätt med den mängd jag äter.

chilisalsa
1

Näe ingen lever ju så men visst finns det de som får i sig alldeles för mycket energi men ändå för lite bra protein. Storkonsumenter av läsk t.ex. Många rejält överviktiga lider trots det av proteinmässig undernäring. 

Men det finns de som inte BMI-mässigt är överiktiga men trots det har proteinunderskott, vilket med tiden kan leda till att de får underutvecklad muskelmassa… Sarkopen obesitas kallas det och är vanligast bland yngre troligen jo-jo-bantande tjejer. I en studie i Norge som egentligen tittade på idrottande tjejer 13-39 år kom man fram till att mer än hälften av kontrollgruppen som inte idrottade (145st) klassades som överviktiga (>33%fett) trots normalt BMI… dom hade alltså onormalt liten fettfri vikt för en tjej i det åldersspannet för att vara hälsosamt för t.ex fertilitet och allmänhälsa i längden.

Medarbeterare på Kost

Namiko
1

#13 Och jo-jo-bantning brukar ofta handla om att i perioder svälta ner sin vikt på olika sätt = äta för lite energi, vilket då kan leda till att man får i sig för lite protein.

Som en liten uppdatering på hur det går för mig så gick helgen inte överdrivet bra, i torsdags fick jag en del tråkiga nyheter som fick mig att äta för lite under helgen och på söndagen hade det resulterat i att mitt humör sjönk, jag fick mindre energi, ville inte röra på mig och jag blev sugen på chips. Som lösning tänkte jag att jag skulle koka ris och äta bara för att få i mig mer kolhydrater och komma igång igen (ris och kokta grönsaker kan användas som nödmat när det inte finns tillgång till frukt).

Tog två tuggor innan jag fick ont i magen och fick äta massa grönsaker för att få det att gå över (gissar dock att det hade gått bättre om jag ätit frukt eller grönsaker innan istället för att äta riset på tom mage). Lyckades dock få i mig ordentligt med mat igår och nu känner jag mig som innan helgen igen. Det är ganska skönt att vet att min mage kommer klaga ifall jag äter lagad mat så har jag ännu en anledning till att fortsätta som jag gör, för jag vet ju att det fungerar och vill fortsätta äta så här. Köpte dessutom en stor mängd mango igår som jag bara väntar på att den ska mogna så jag kan frossa i min absoluta favoritfrukt i en vecka.

Anterrabae
2

Det är skönt när kroppen är tydlig. Även om det kostar på att ha ont. Väl att det vände! Åh mango! Det är en av mina absoluta favoriter :)

//Ida

Namiko
1

#15 En gurka så försvann magontet, men ja, det var skönt att kroppen sa ifrån så blir det lättare att undvika lagad mat i framtiden. Grejen är ju att jag inte får några såna sug om jag bara äter tillräckligt mycket frukt. Men efter tråkiga nyheter så är det inte lätt att äta stora mängder mat och jag fick inte i mig mer än kanske 1500 kcal per dag under 3 dagar (något som även hänt när jag ätit lagad mat med resultatet att jag äter massa chips bara för att få i mig energi, för chips går alltid ner för mig). Men med massor av mogen mango och humöret på topp igen så ska det inte vara några problem alls.

chilisalsa
2

Ja den här jo-jo-bantningen för de tjejerna är oftast ytterst liten viktmässigt. De vill gå ner 4-5kg snabbt trots ingen egentlig övervikt och med för lång period med typ sopp-diet… Det som har betydelse är ju hur mycket näring de får över tid… det är osunt i längden…. 

Men ska försöka mig på att koncentrera mig på dig och inte allmänheten ! ❤️

Blir lite övernitisk ibland då jag vill hjälpa alla… *S*

Medarbeterare på Kost

Namiko
0

Över en månad har gått och jag måste säga att jag älskar det här livet. Det finns nästan inget som drar ner mitt humör längre utan även på dom värsta dagarna då allt går fel är jag fortfarande glad. Förutom att jag mår underbart bra på dagarna så sover jag bättre än jag har gjort på över 15 år.

Nu ser jag fram emot sommaren och all frukt som kommer med den.

[Qimsid]
1

Tycker det är lite kul att så fort man säger man är vegan eller som du LFRV så börjar folk prata om läsk och socker och proteinbrist? Hallåååå? Som LFRV får man i sig hur mycket protein som helst med hjälp av BRA VEGETABILSK FÖDA! Groddade bönor, linser, quinoa, frukt, gröna bladgrönsaker, morötter, lite nötter, lite frön, hampa, linfrö…

Jag är också som du Namiko, äter massor av grönsaker, har dock kokad mat kvar i linser, quinoa, basmatiris och rotgrönsaker, men den största delen av min mat är väldigt low fat och vegansk, jag blir jätte slö av fett och känner mig piggare på mycket kolhydrater med frukt osv! När jag åt bara frukt under en period mådde jag asbra, trots underskott på kalorier, jätte pigg!

Namiko
0

#19 Ja, jag fick höra bara för några dagar sedan att min kropp i princip kommer att ge upp inom 10 år för att jag inte äter kött, då har jag ätit vegetariskt/veganskt i 8 år nu och ju mer jag plockar bort ur min kost (ägg, mjölk, vete, bönor, lagad mat) desto bättre mår jag samtidigt som jag vet att jag mår bättre än alla dom som säger att jag kommer bli sjuk av min kost. Jag har ju dessutom läst mer näringslära och har större koll på vad jag faktiskt får i mig än dom flesta som i slutändan inte har en aning om vad dom pratar om med sin grönsaksfattiga kost.

När jag testade sist fick jag inte i mig tillräckligt med energi, landade på max 1700 kcal per dag och det fungerade inte mer än två veckor innan jag var tvungen att ge upp. Just nu ligger mitt energiintag på 2500-3000 kcal per dag och jag mår underbart bra. Jag vet att jag inte behöver den mängden energi egentligen, men jag äter den mängd som får mig att vara mätt hela dagen och som jag vill äta.

Jag har länge vetat att jag mår dåligt av fettrik mat, äter nu max en halv liten avocado per dag, mer än så så känner jag direkt att det blir för mycket fett och jag blir nästan lite illamående, trots att den är utblandad i en stor sallad.

Proteinbristen är ju bara skräp också. Folk tror att bara för att kosten går ut på att äta lite protein så  får man proteinbrist, sen när man börjar räkna så får jag ju ändå i mig den mängd som rekommenderas. Lite mer för tillfället då jag har börjat äta gröna ärter som godis på kvällarna.

En sak är jag dock glad över gällande annat folk. Jag var övertygad om att i princip alla jag träffade på skulle kritisera mitt nya kostval och göra det rätt jobbigt. Men det enda som har hänt som är annorlunda än innan är att folk är lite förvånade över att man kan leva på enbart frukt och grönsaker. Det är flera som helt enkelt försöker sno min lunch när jag har mango, ananas eller liknande med mig. Fast jag chockade min sockerskrämda mamma en hel del när jag påpekade att jag får i mig över 3hg socker (allt från frukt såklart) varje dag :P

chilisalsa
2

Se bara till att få i dig de tillskott just du behöver.

Äter du ingen olja alls ?

Avocado är en jättebra fettkälla och näringsrikt i övrigt men som källa för fleromättade fetter duger den inte.

Okej äter man 2hg avocadokött om dan kan det duga för omega-6 (LA)

Omega-3 (ALA) är försumbart vid den mägden.

Men några ml linfröolja fixar till det för både LA och ALA.

Äter du nötter kan 30g valnötter vara ett betydligt nyttigare alternativ dock… supernyttig :-)

Vi behöver runt 2.5-3g av vardera LA och ALA.

http://vegan.ifokus.se/discussions/50c78f0388f4725044093592-b12-d3-och-omega3-dhaepa?participating-1

Medarbeterare på Kost

Namiko
0

#21 Jag har ätit D-vitamin hela vintern och ska kolla upp hur jag ligger till med B12 innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med det (har ätit det till och från under alla mina år som vegetarian/vegan men är dålig på att komma ihåg att ta tabletterna).

Nej, ingen olja över huvud taget, olja är inte en naturlig produkt och fetter kan man lika gärna få i sig på andra sätt. Är ganska övertygad om att jag skulle må dåligt om jag åt en tesked olja nu då det blir så mycket fett på en gång.

Nötter och frön är inget jag har ätit nu (utom några enstaka kokosnötter) men jag kommer att variera med det senare, när jag orkar köpa. Omega-3 får jag i mig mer än tillräckligt av som det är, omega-6 vet jag att jag ligger lite lågt på just nu, men det jämnar ut sig med tiden.

Valnötter är en av mina favoriter så det kommer att köpas in snart.

chilisalsa
2

Oliver kanske för mer n6 även om det mest är enkelomättat, men du ville ju få upp totalfett också… ?

Vad får du n3 från då, groddade saker ?

Bekymmret för alla veganer och alla vegetarianer som inte äter fisk och bara små mängder ägg är att de omvandlar ALA nästan bara till EPA, mindre till DPA, men nästan inte alls till DHA som är den viktigaste omega-3 fettsyran vi behöver.

I praktiken alla långvariga veganer som inte tar tillskott av DHA har brist på DHA. Med tillräckligt DHA-tillskott brukar det rätta till sig. Får dom ALA-tillskott (t.ex linfröolja) brukar dom öka på EPA men inte DHA.

Blandkostare som har brist på DHA och får ALA brukar omvandla lite, lite till DHA. Får dom EPA-tillskott mera.

Varför det är så här vet vi idag inte säkert då det är ytterligt komplicerat och beror på en mängd faktorer som spelar in i omvandlingsprocessen.

En sådan faktor skulle kunna vara att B12 behövs för att bilda vissa enzymer som behövs i omvandlingen, eller bara som kofaktor för att  omvandlingsprocessen ska fungera, men det är spekulation såklart. Men B12 behövs i stora delar av samma anledning som DHA, dvs för nervrelaterade saker så det vore inte så långsökt :-)

Vi tar ju upp B12 som tillskott bra mycket sämre än som mat vilket gör att RDI-nivåer (som är för blandkostare) inte går att applicera om man bara tar tillskott. Upptag av B12 kräver dessutom kofaktorer för att tas upp. B12 Multivitamintabletter avsedda för veganer brukar därför ha några tusen procent av RDI för B12 och ett rent B12-tillskott kan ha tiotusentals procent av RDI, t.ex http://veganlife.se/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2?category_id=12

Även tillskott för äldre kan ha mycket höga värden då upptagsförmågan i tarmen sjunker mycket kraftigt med ålder.

Nu ska jag sluta babbla…
:-)

Medarbeterare på Kost

[Qimsid]
0

Myten om B12…. http://www.pamrotella.com/health/b12.html

Namiko, det jag också funderat på är varför folk tycker fetter är så naturliga? Det är naturligt, men inte i så stora mängder! För att vi ska få i oss en tesked olja från t.ex. spenat eller potatis, då måste vi väl äta typ 10 kg??? Allt fett som finns NATURLIGT i råvaror är ju i en mycket liten procent! Samma med kött, det mesta av det kött man äter består ju av protein. Ju mer jag kollar på övervikt desto mer ser jag folk som kombinerar socker och riktligt med fett, vilket inte är en bra kombination. Människor som gluffsar i godis med mycket socker håller sig smala (om än kanske inte så friska…) och dom som äter LCHF håller en "stabil" vikt genom att äta minimalt lite, men nedåt går det inte mer efter en viss gräns!

chilisalsa
2

Myt är det knappast…. klart grundar man sig på sådana uppgifter där en del är korrekt men en del åt pipan och tar det för sanning så… 😉

Men det bästa du kan göra för dig själv är naturligtvis och testa årligen för att vara på den säkra sidan. Åtminstone B12 och Homocysteine. Vid B12-brist får man förhöjda värden på Homocysteine.

Lågt i B12 och högt i Homocystein och du HAR B12-brist !

Så gott som alla studier som tittat B12-status på omnivorer, vegetarianer, veganer  har samma slutsats…. det är liksom ingen slump. Äter man B12-berikade produkter, t.ex B12-berikad havremjölk klarar man sig något bättre.

Serum concentrations of vitamin B12 and folate in British male omnivores, vegetarians, and vegans: results from a cross-sectional analysis of the EPIC-Oxford cohort study
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933506/

_How prevalent is vitamin B(12) deficiency among vegetarians?
_http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356638

Meta-Analysis of Vegans & Homocysteine:
http://jacknorrisrd.com/meta-analysis-of-vegans-homocysteine/

http://jacknorrisrd.com/b12-deficiency-and-bones-in-vegetarians/

Den här 7-åringen hade iaf tur även om han borde addera vitamin K2 för tändernas skull !
http://jacknorrisrd.com/b12-deficiency-in-a-vegan-some-progress/

Medarbeterare på Kost

Effie
4

Myt och myt…nej, det går inte åt så mycket, så det tar väl ett antal år innan man blir sjuk av b12-brist, beroende på hur stora lager man har från början.

Och visst är det tarmbakterier som skapar det. Men så vitt jag vet tar vi upp B12 i tunntarmen och bakterierna finns i tjocktarmen. Och därifrån kommer gödseln till växterna - som inte tar upp det, men så länge man inte tvättar dem får man nog i sig lite grann. Har jag hört. Men jag tycker också att regelbundna kontroller låter som en bra idé.

Inget fett, bara protein i kött? Jag tittade på innehållet i några sorters kött (och någon fisk), och kom fram till 15-20 % protein, och 10-20% fett. Vilket ger en energiprocent för fett på 50-70%. Så jag förstår nog inte hur du har räknat. Om du inte bara räknar kycklingfilé, för då kommer man faktiskt ner till 11 energiprocent fett. I spenat och potatis är det däremot inte så mycket. 1 kg spenat 5 g fett.

Men jag håller med om att socker och fett inte är någon bra kombination.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

chilisalsa
1

Helt riktigt , Effie det går inte åt så mycket mängdmässigt och det handlar om mycket små mängder… mikrogram. Men dessa är helt avgörande för vår överlevnad över generationer. Har man Fyllt förråd kan man klara sig i år innan man får brist. Men utan påfyllnad är det bara en tidsfråga innan brist uppstår. Eftersom det är så viktigt för oss hela tiden, så kan vi lagra det och dessutom ta stora engångsdoser som sedan lagras för framtiden… Man kan alltså ta en stor dos som den jag länkade till ett par gånger i månaden.

Det är lite som med D-vitamin som också är helt avgörande för överlevnad. Dock räcker inte det lagret lika länge vid total brist på påfyllnad. Många går med brist men såvida man inte går med heltäckande kläder och utnyttjar strålarna mitt på dagen klarar vi oss bra i ett halvår nu… ☀️

Medarbeterare på Kost

[Qimsid]
0

#26 Nej, jag sa att det mesta av köttet är protein, inte att det inte fanns något fett, läs bättre. När jag en gång åt kött så rensade vi också bort fettränderna. Så det beror väl också på hur man väljer att äta köttet. 

Jag är inte helt övertygad om det här med B12 och om det ens behövs eftersom teorierna om det verkar ändras hit och dit. Tror dessutom det finns massor av andra komponenter som vi ännu inte förstått oss på.

chilisalsa
1

Jadu om du ens tvekar om B12 behövs eller inte så är det inte mycket att göra åt… hoppas du inte planerar att bli gravid nån gång i framtiden bara utan att innan ha kollat av dina nivåer…

Några av länkarna jag gav var till Jack Norris sida. Han är förresten vegan själv, av ideologiska skäl, inte hälsomässiga skäl. Däremot är han ärlig och duckar inte för vad det får för konsekvenser hälsomässigt. Vill man ha info om både fördelar och nackdelar om veganism så är det en bra sida om du vill ha information osminkat och utan ideologiskt rosenskimmer som en del levererar på ett farligt sätt.

http://jacknorrisrd.com/

Här är hans översikt om B12 i VeganHealth.org
http://www.veganhealth.org/articles/vitaminb12

Eller köp hans bok och läs på…
http://www.amazon.com/dp/0738214930/ref=as_li_tf_til?tag=jackcom-20&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=0738214930&adid=1M99QPS6HA9CHQXEZBWX&&ref-refURL=http%3A%2F%2Fjacknorrisrd.com%2F

Medarbeterare på Kost

Effie
3

#28 "Allt fett som finns NATURLIGT i råvaror är ju i en mycket liten procent! Samma med kött, det mesta av det kött man äter består ju av protein." Det var det här jag tolkade som att du menade att det mest finns mest protein i kött och inte så mycket fett - och jag tolkar det så när jag läser om det också. Men det var alltså inte så du menade.

Jag tycker ju det är slöseri på mat att skära bort fett från kött. Men det är ju ett val man gör. Jag har också gjort det, men inte nu längre.

chilisalsa
2

Grönsaker innehåller också fett direkt i olika mängd. Avocado, kokos etc. vet de flesta väl intuitivt.

Det en del inte tänker på som fettenergi och som inte är med i livsmedelsverkets databas som kalorier för en produkt, är dock fibrer i grönsaker och spannmål.

Nu är vi inte bra på att hantera fibrer vi människor, utan det mesta passerar rätt igenom. Det behövs bakterier för att fermentera fibrerna i tarmen och alla har en del av den varan. När de fermenteras bildas korta fettsyror (vilket är mättat fett) som tarmen tar upp och hamnar i blodet, och som biprodukt vid fermenteringen bildas metangas som vi pruttar ut. Så ju mer man pruttar desto mer fett producerar man av fibrerna vi äter (spannmål, råkost, bönor, linser etc.).

En blandkostare med måttlig fiberkonsumption omvandlar via sina bakterier några enstaka procent till fett och prutt. En idogen fiberkonsument mera och en som varit ren vegan länge några procent mer då tarmfloran kommer att anpassas med tiden. En långvarig vegan kommer alltså med tiden att få en tarmflora som kan utnyttja fiberjäsning till att producera mättat fett.

Avd. kuriosa…

En ren vegan som en vanlig tamko är optimerad för att utnyttja gräsfibrer och omvandla det till en stor mängd mättat fett. 75% av den energi kon får från gräset är fett den producerar från fibrerna… men så pruttar den mycket också… och rapar då den är idisslare med flera magar…. så egentligen är kon strikt LCHF:are

En annan vegan som gorillan producerar uppenbarligen ca 60% fett från de växter den äter, mest blad… bara måttlig LCHF:are

http://jn.nutrition.org/content/127/10/2000.full

Medarbeterare på Kost

[Qimsid]
0

Det enda jag tänker kommentera är att kon skulle vara LCHF:are var bland det dummaste jag hört. Resten säger jag bara bullocks. Studie säger emot studie som säger emot studie. Vi vet att ni LCHF:are mår bra på eran dieten, men den kan också diskuteras om hälsoeffekterna liksom alla andra dieter, det är ingen mirakelkur för alla.

chilisalsa
1

Nej kon är inte LCHF:are men det den får i sig från magen när den bearbetat gräset är 75 energiprocent fett…

Vad är det som är bulloks ?

Att vi gör fett av de fibrer vi kan hantera ?

Du får skilja på digererbara och icke digererbara fibrer (enl. SLV)

Digererbara kan vi smälta, t.ex många vattenlösliga fibrer.

Icke digererbara fibrer räknas i Sverige inte som kalorier (vilket det t.ex gör i USA). Vi kan dock med de bakterier vi har omvandla en liten del av dessa, max 8-9% för de som äter mycket fibrer och har anpassad tarmflora. Det omvandlas till fett och metan. Olika fibertyper är olika lättnedbrytbara. Bönor har t.ex mycket av lättnedbrytbara fibrer med känt resultat 😉

Vita bönor t.ex http://www.fineli.fi/food.php?foodid=373&lang=sv

De är de olösliga fibrerna vi omvandlar en del av till fett.

Medarbeterare på Kost

[Qimsid]
0

Ja men vad bra, då får vi ju inte fettunderskott iallafall så då behöver vi inte sörpla i oss olja.

chilisalsa
1

Visst det bidrar ju trots allt. Dessutom är det korta fettsyror som celler faktiskt kan förbränna direkt vid behov.

Och olja är inte bra för någon oavsett kost, såvida det inte är nåt kallpressat bara, där man inte processat oljan.

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
1

Appropå om B12 behövs eller inte, så kan det vara nyttigt för alla tvekande att titta på följande film om B12, och hur det kan yttra sig och vilka konsekvenser det kan få.

Det är för mig obegripligt att t.ex en vegan vägrar ta B12-tillskott som i en del fall kan räknas som veganskt… eller en vegetarian eller blandkostare med för den delen.

Det talas en del om Pernicious Anemia vilket betyder att en person inte kan ta upp B12 från föda (eller tillskott), oftast beroende på en autoimmun sjukdom där man inte producerar något som kallas Instrinct Factor (IF) i magsäckens ytskikt. Det proteinet i sin tur behövs tillsammans med B12 från maten för att vi senare i slutet av tunntarmen ska kunna tillgodogöra oss B12. Observera att man inte alls behöver ha blodbrist för att ha B12-brist, som kan vara mycket fatalt för framförallt neurologiska funktioner… Dåligt blodvärde på grund av B12-brist är ett MYCKET sent tillstånd då neurologiska skador redan kan vara irreversibla…

Tidigare innan B12 upptäcktes och kunde produceras i injektionsform dog helt enkelt de personerna…

En Vegan som inte får något tillskott från födan alls (t.ex B12-berikad veganmat, Oatley eller vad det kan vara), eller tar B12-tillskott står inför precis samma situation i längden…

Diagnosing and Treating Vitamin B12 Deficiency:
http://www.youtube.com/watch?v=BvEizypoyO0

Medarbeterare på Kost

tlover
0

Nu har jag inte orkat läsa all för och mot protein och dyl argumentation.

Jag funderade på att gå över till kanske 80% råkost eller så men jag kom fram till att det nog inte funkar för mig, jag har delvis korsallergi som gör att mycke mat kan jag inte äta rå, sen har jag en reumatisk sjukdom som gör att jag reagerar på kyla (även saker som är kylskåpskalla grönsaker)

däremot har jag märkt att jag mår bättre om jag äter mer än halva tallriken grönsaker men jag har inte kommit in i det än 😊

en sak jag tyckte missades på proteinprocent fajten är att energiprocent ät ju procent inte tex gram/kilo kroppsvikt. förbränner man mkt så blir 10% protein mkt också 🙂

l'm back

Namiko
0

#37 Ja, energiprocenten kan verka väldigt låg. Som ett exempel kan jag ta en helt vanlig dag för mig då jag äter ungefär 5-6 E% protein. Låter extremt lite, men jag äter nu närmare 3000kcal/dag vilket får proteinmängden att landa på över 50g, vilket är runt 10g mer än jag egentligen behöver.

För att komma runt det där med kall mat så kan du alltid lägga fram grönsakerna i rumstemperatur en timme innan du börjar med maten så hinner dom bli varma. Det är väl mest gröna blad och gurka som mår bäst i kylskåp, resten kan man väl förvara i rumstemperatur. Köper man bara en lagom mängd så allt går åt på en vecka så ska det väl klara sig. Tomater tex mår ju bäst i rumstemperatur ändå.

#36 Jag råder ingen att sluta med B12-tillskott. Jag är bara otroligt dålig på att ta mina och har varit det under alla mina snart 8 år som vegetarian/vegan. Jag ska försöka ta tag i att kolla upp mitt värde snart och ligger jag lågt kommer jag garanterat att vara mer noga med tillskotten i framtiden och det blir troligen även att få en injektion med B12 på direkten då. Ligger jag inte lågt så kommer jag att fortsätta som jag gör och testa igen med jämna mellanrum för att se vad som händer. Sjunker nivån så blir det tillskott, annars inte.

Jag är medveten om att min kost inte innehåller B12 på samma sätt som kött gör, men det finns veganer som inte tar tillskott och inte får B12-brist för det. Så bara för att jag vill kolla upp mitt värde för att se om jag ens behöver tillskott är inte överdrivet konstigt tycker jag.

Sen så räcker det lager man har av B12 i kroppen i ungefär 6 år (om man börjar på en normal nivå), jag har ätit berikade produkter (plus en del mjölk och ägg under mer än hälften av tiden) och tillskott under alla dessa 8 år så att jag är utan 2 månader tror jag inte är någon större fara. En brist uppstår inte på så kort tid.

tlover
0

#38 nu bor vi lite annars än då jag kollade på råkost, vi vill odla så mkt som möjligt av vår egen mat då blir det lite svårt med tomater på vintern och tex den självklara lagringsmaten (morot) tål jag inte rå den självklara svenska frukten (äpple) tål jag inte heller rå så just för mig skulle det inte funka.

l'm back

Effie
1

Hur får du fram >50g protein? 6 % av 3000 kcal (som du inte nådde upp till) blir 180 kcal, och delat med 4,1 blir 44 g. Ingen större skillnad, men ändå.

Rumstempererat är godare än kylskåpskallt, absolut.

Bra att du har koll på B12-nivån. Bättre att veta att den är ok, än bara tro.

chilisalsa
1

Namiko  jag blir otroligt otroligt glad att du säger så ang B12.  Tummen upp !

Det är inte nåt man leker med liksom. Det finns många kloka veganer och jag hoppas fler faktiskt jobbar för att de som väljer veganskt (oavsett skäl) ska kunna leva optimalt med kosten. Det är farligt om inte kloka veganer står upp och säger ifrån när speciellt unga personer tror blint på en del fora där det sägs att B12 nog är en myt…

Hur länge ett lager räcker är snarare runt 3 år vid noll i tillskott från föda/tillskott, om man var högt i nivå innan. Sen kommer suboptimal nivå-, brist osv. Det skrämmande med just B12 är att det smyger på sakta, sakta, och att det av många drabbade, inklusive deras läkare, inte tolkas rätt utan att man tror att det är något annat när grundorsaken är B12-brist.

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
1

Det var ju ingen fajt visade det sig ;-)

Hen har koll… och då är jag nöjd ! 🙂

Medarbeterare på Kost

Namiko
2

#40 Jag kollade på det som stod på en dag i cron-o-meter, jag lägger in allt jag äter under en dag då och då för att ha koll på vad jag får i mig. Just den dag jag kollade åt jag 2822kcal, proteinet stod på 6.4% och 56.5g. Jag dubbelkollade inte och avrundade ungefär var jag brukar ligga.

Det tog ungefär en månad, men nu får jag lätt i mig 3000kcal på en dag. Det är otroligt vad magsäcken är elastisk. Första veckan hade jag svårt att få i mig mer än 4 bananer på en gång och fick fylla på med dadlar för att få i mig tillräckligt med energi, nu häller jag i mig en smoothie på 1,2 liter (7 bananer, 7 dadlar och bär, >1200kcal) utan att magen känns full efteråt och min middagssallad har nästan dubblats i storlek.

#41 När någon är intresserad av vegankost så ger jag såklart säkra råd, oftast om lagad vegansk mat som jag själv ätit under flera år och jobbat fram enkla och nyttiga recept som jag delar med mig av (vegansk näringslära på vetenskaplig grund råkar vara en av mina favoritböcker, så jag har bra kunskap att dela med mig av).

Jag skulle aldrig få för mig att säga åt någon att äta som mig om jag inte vet att dom klarar av att ta reda på det dom behöver veta och om det behövs, ta dom tillskott som behövs, däremot uppmuntrar jag alltid alla till att äta mer frukt och grönt oavsett vilken sorts kost dom lever på.