Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1457 ggr
Sonja E
0

Äter jag rätt ?

Jag är tjej på 14 år och jag har sprungit och tränar i ett par månader, Jag försöker äta rätt också. Dricker smoothie till frukost , består oftast bara av bär och frukter och proteinpulverv och nån gång sätter jag yoghurt i också ! Lunch äter jag i skolan, oftast potatis & nån sås . Lite sallad till såklart . Mellanmål så dricker jag antingen smoothie eller havregrynsgröt med mjölk. Middag blir ett berg men sallad och kött/fisk/kyckling med. Och kvällsmat smoothie . Är jag helt ute och cyklar när de gäller det jag äter ?

DesK
1

Byt ut proteinpulvret mot keso eller ägg, kött, kyckling eller fisk och öka på mängen grönsaker så blir det ännu bättre :)

/Désirée

RobinEH
1

Nej, du äter inte rätt för du äter ingen choklad. Om du äter rätt är subjektivt. Alltså finns det ingen som kan säga att du äter rätt utan de kan bara tycka. 

Du dricker din frukost, i vissa fall ditt mellanmål och slutligen din kvällsmat. Tycker du om att dricka din mat så visst, men då anser inte jag att du äter rätt.

Du intar protein och fetter, vitaminer och mineraler vilka är livsnödvändiga. Huruvida du konsumerar tillräckliga mängder går inte att avgöra dock.

Något problem med att du konsumerar proteinpulver ser jag inte heller. Är det vassle, soja, hampa eller ägg etc.?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

patriknn1
3

Håller med ovanstående. Vad som är rätt o fel avgörs av varje individs behov och mål. Du verkar dock inte ha några sjukdomar/ intoleranser/ el annat som begränsar ditt ätande och då är det knappast något problem att täcka behovet av näring med riktig mat. Tillskott är tillskott och används vid behov. För att generalisera så är bra mat riktig hemmagjord mat på bra råvaror. Tex hamburgare som du gör själv, köttfärssås, lax i ugnen, grillade kycklinglår, grytor på fisk el kött, kycklingwok, osv. Bra tillbehör är grönsaker, råa och tillagade, rotfrukter, ris, potatis, quinoa, oliv-rapsolja, kokosfett, smör, grädde, crème fraîche, kokosmjölk mm. Bra efterrätter/ godis är tex hemgjord glass, bär o grädde, frukt, mörkare choklad, o annat med riktiga råvaror. Ok, men mindre bra mat är tex färdiga hamburgare, korv, färdiga fiskgratänger, pasta, strips. Min personliga åsikt är dock att när man är så ung som du så ska man inte försöka att äta "perfekt", man kommer långt, oavsett om det handlar om prestation eller viktnedgång, med att ta bort det mesta av det skräp som vi äter i dag och ersätta det med riktig mat.

Sonja E
0

Tack för alla svar ! :D #2 det är Renée voltaires hampa proteinpulver jag använder ! :)

chilisalsa
2

Du har fått dock jättebra svar tycker jag. Du är för ung för att mixtra med kosten enligt min mening. Är du väldigt kunnig kan det dock vara ok…. men det är få som är det. Proteinpulvret kan möjligen antyda att du är ett undantag ;-)

Medarbeterare på Kost