Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2496 ggr
Gelapela
0

LCHF- gör jag rätt?

Hej på er,

jag har sedan en månad tillbaka börjat med LCHF, har läst en del böcker samt internettrådar om detta och fått en ide om vad det handlar om.

Vikten rasar ju inte direkt men jag är inte heller väldigt överviktig utan har 7 kilo som jag vill bli av med.

Jag tränar regelbundet 3-4 gånger per vecka.

Detta äter jag en vanlig dag:

Frukost (ca 2-3 timmar efter uppvaknande) två kokta ägg med majonäs

Lunch  exempelvis tacokryddad (hemmagjord sockerfri blandning) köttfärs med ostgratinerade paprikor.

Middag: lite grillad kyckling med antingen lite kryddsmör eller någon fet sås och lite sallad.

Jag försöker undvika nötter och choklad och blir jag sugen tar jag en but ost.

Tänker jag rätt? Jag vet att detta är väldigt individuellt men undrar om jag får i mig tillräckligt eller för mycket?

Jag ser fram emot att höra från någon som har koll på detta :)

Halvdansken
1

Gå med i Kolhydrater i Fokus, så får du massor med LCHF hjälp och tips.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

patriknn1
3

Det låter som att du är på helt rätt spår! :) I början bör du ha koll på att du får i dig tillräckligt med fett. Ca 75-80 e% från fett och ca 15-20 e% från protein. Bra råvaror och fett från ekologiskt smör och kokosfett i matlagningen. Sås på riktig majonäs, kokosmjölk, grädde/cf, en skvätt oliv-rapsolja, på grönsakerna, osv. Ät gjärna varierat med mycket fisk och skaldjur, olika sorters kött, och ägg. Olika sorters grönsaker varje dag , ev lite rotfrukter om du rör dig mycket. Lite bär, nötter, ost, och mörk choklad, 1-2 ggr/vecka för att förgylla tillvaron med lite extra.. Om du får i dig tillräckligt är omöjligt att svara på men går du ner runt ett halvt kilo i veckan så är det nog lagom. Sen får man vara medveten om att bara för att du vill gå ner 7 kilo så är det inte säkert att din kropp vill det.. En sak till. Jag ser själv inte Lchf som en bantningsmetod under några veckor, utan mer som en livsstil för att skapa god hälsa. Ta bort sädesslag, socker, och det mesta av mjölken ur kosten och ersätt med grönsaker, ägg, och hälsosamma fettet som tex kokosfett, så har du alla förutsättningar för bättre hälsa, normaliserad stabil vikt, nästan obefintligt sötsug, oerhört stabilt blodsocker, osv. Lycka till och fråga mer om du vill! P.s. Det kommer nog nån kommentar om att någon inte tycker att du ska äta Lchf. Så brukar det nästan alltid vara. Känsligt ämne.. D.s.

chilisalsa
1

Absolut att du har många av hästarna hemma… redan nu !

Börja så som du gör så kan vi justera med tiden…..
patriknn1 har jättebra tips som du kan utgå från.

Iom att du har relativt lite att gå ner till vad du tycker du borde väga tror jag att det inte är huvudorsaken till din lilla ändring i kostval ?

Huruvida du får i dig för mycket eller för litet kan jag inte svara på då du måste räkna lite själv isf, alt specificera mera noggrannt. En del tycker det är tråkigt , andra tycker det är spännande osv.

För den som är intresserad brukar räknandet ibörjan vara en liten ögonöppnare för vad saker och ting innehåller inte bara i form av energi utan oxå i form av andra näringsämnen… För de flesta är det här en inkörningsperiod som de sedan intuitivt undermedvetet räknar på … utan att behöva tänka på det…

Medarbeterare på Kost

Gelapela
2

Tack för era bra svar! Nu har jag ytterligare information för att kunna fortsätta.

Gällande att det är en livsstil så är jag helt enig. Jag ser inte detta som en quick fix utan snarare som ett sätt att må bättre. Delvis vill jag bli lite fastare i ”hullet” men det tränar jag också för, men jag vill också bli av med mitt sockerberoende (en liten vinst efter en månad utan godis är att jag tycker att teet jag dricker varje dag har blivit alldeles för sött!) och slippa magkatarr och annat jag kämpat med.

Gällande motstånd, så javisst! Det stöter jag på hela tiden. Dels har jag en tysk ”vitt bröd och nutella” älskande sambo och dels bor jag i Norge där de är livrätta för fett och jag får en del kritiska kommentarer runt lunchbordet. Dock är jag så medveten om att jag mår så mycket bättre nu så jag tar inte striden/undervisar ingen som inte vill men är nöjd med mitt beslut J

På tal om fett:

Så här ser dagens intag ut:

Tidigt på morgonen:   te med kokosolja

Frukost senare:           Kokta ägg med avokado och chilikrydda

Lunch:                        Pocherad kyckling med zucchini och blåmögelostsås

Mellanmål:                  Babybelost

Middag:                      Laxsashimi med hemmagjord aioli

Tillräckligt med fett? Kanske en svår fråga då vi alla är olika… J

Ary
1

Jag vet inte vad du har för portionsstorlekar men med kokosolje te och mellanmål undrar jag hur mycket kcal det blir… Du skulle ju kunna testa dumbbell.se eller minmat.net för att se hur du ligger till. Där visas ju även energifördelningen och hur mångas kolisar etc. Annars ser typen av mat bra ut.

Har man inte så många kilo kan man behöva dra ner lite på kcal (inte för mycket för du tränar ju också) för att sedan öka upp dem när man mår målvikt.

Hehe vitt bröd och nutella… Nästan som att äta bakelse till frukost.

patriknn1
1

Ser bra ut! Ge det lite tid så märker du om det är lagom mängd. Själv blir jag alltid lite frusen om jag ätit för lite. Har jag ätit för mycket,,, ja då går det bara längre tid innan jag blir hungrig nästa gång.