Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 8305 ggr
Kiyona
5

Bra/dåligt vid magkatarr?

Jag har sean januari haft lite problem med magen och nu de tre senaste veckorna har det utvecklats till det värre. Mår illa så jag kallsvettas, vätskar i munnen, känner yrsel, en halsbränna från helvetet och ständigt obehaglig känsla i övre delen av magen och upptill detta är magen orolig/stressad.

Jag har gått på kisel gel i två veckor med goda resultat efter bara några dagar. Dock inte ens i närheten av tillräckligt med lindring och befrielse av mina symptom som vajar från katastrofala symptom till lindrigare med enbart halsbränna, sura uppstötningar och ont i övre delen av magen.

Vad jag än utsätter mig för, att äta, att inte äta, att vila eller sysselsätta mig så resulterar det alltid i värre symptom. Kisel gelen tillsammans med aloe vera juice och samarin flera gånger dagligen är till stor hjälp men en flaska kisel gel är dyr och går åt fruktansvärt fort! Och befriar inte mig från mina symptom.

Kan minnas att fänkål, koriander, fläder och kamomille är örter just mot symptom vid magkatarr dock kan jag inte minnas vilka specifika symptom dem enskilda skulle hjälpa mot, vilken del av örten som används, dosering eller vilka andra komponenter som skulle kunna ge duglig effekt. Någon som kan en örtblandning som jag kan ersätta mitt kaffe drickande med som dessutom är välgörande för min stackars mage?

Något jag bör undvika för att min mage skall läka ut bättre och vad kan vara extra bra att mata magen med för att lindra och stärka magslemhinnan?

Någon som har tips och råd på hur jag på bästa sätt skall gå till väga för att ge magen min de bästa förutsättningarna att tillfriskna?

Tack på förhand!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

chilisalsa
2

Allt som är starkt bör man nog undvika…

Kokt mat bör vara det lämpligaste tillsammans med mild buljong på fisk eller kyckling som man gör själv.

Sen inget paracetamol.

Men tydligen finns väldigt stora variationer i vad man reagerar på så det gäller nog att prova sig fram…

Här finns säkert en del tips. läs kommentarerna oxå ;-)

http://husmoder.blogspot.se/2009/03/magkatarr-har-ar-maten-som-lindrar.html

Medarbeterare på Kost

Kiyona
0

Oj allt dom rekomenderar är sånt jag inte äter, kolhydrater. Och allt man ska undvika är sånt jag stoppar i mig som fett, kött, råa grönsaker , kaffe och cigaretter och all stress jag utsätter mig för. Jösses!

Hur ska jag lösa detta? Bör jag göra ett avhopp från min diet?

Jag dricker ju silicol som dom rekommenderar med mycket gott resultat och det bästa resultatet att nå. Jag tar ju silicol 5-6 gånger om dagen tillsammans med ett glas rejuvelac med lite aloe verajuice i plus vid sidan av en dos påse samarin 4-5 gånger om dagen.

Verkar vara många bra tips på sidan hur man skall gå tillväga. Tack för länken!

Blir fisk på menyn idag. Går bläckfisk och räkor också bra tro?

Verkar ju dock ganska dödsdömt att äta som jag gör just för tillfället och att jag bör  för tillfllet lägga om kosten på något vänster för att kunna lösa detta då det man äter är vad magen utsätts för i största utsträcknuingen som allra värst….

Kanske kan äta gröt för magens skull trots min diet det är ju inte sprängfyllt med kolhydrater såsom pasta, ris och potatis…… hum :(

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Tassy]
3

#1 Nja, det är NSAID (antiinflammatoriska) man ska undvika, det är "rävgift" för magen. Paracetamol går inte på magen.

chilisalsa
1

Möjligt du har rätt med just Paracetamol… borde skrivit värktabletter. Värktabletter i allmänhet ska man vara försiktig med. Olika personer reagerar också relativt olika. Värktabletter påverkar det muskulära som är inblandat i magsäckstömning och kanske magmunnen också, med risk för uppstötningar, liksom tarmaktivitet.

Sen finns det ju inte någon anledning i dom flesta fall att knapra NSAID då magkatarr oftast inte är ett inflammatoriskt tillstånd. Snarare att saker man äter ger överproduktion av syra hos vissa.

Medarbeterare på Kost

Kiyona
1

Nu idag tar silicolen slut och när som är även samarinen slut. Dock får jag medge att jag vaknade med en bättre magkänsla imorse :) Fick inte lika mycket halsbränna efter frukost och mådde inte lika illa. Kanske är på bättringsvägen :) Men mest troligen kommer det senare inte varit vaken sålänge och ska städa nu och det stressar nog upp en del. Men får väl hoppas att det ger med sig nu då. Men åker till läkartiden iallafall då jag har en känsla av att det kommer att komma tillbaka annars. Som det gjort ända sedan januari. Smyger fram några gånger i veckan eller ett mindre uppehåll. Får se. Märkt att när jag är ute och går hundpromenader känner jag mig efter en stund bättre. Tur att jag har min hund Rex :P

**Mvh//Andrea **

Silvestris
1

Magkatarr är nästan alltid en livsstilssjukdom som man blir av med genom att ändra på sin livsstil. Det är det som funkar liksom. Det finns en del goda råd här.

Du behöver kanske inte lägga om din kost helt, men försök undvika stekt och stark mat. Var uppmärksam på om det är något som verkar orsaka problem. När jag hade magkatarr var apelsinjuice och annat lite surt ett nono.

Halvdansken
0

Mjölk är hårt för magen, så var försiktig med det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kiyona
0

Just nu prövar jag ingefärajucie som kur för magen. Har bara hållt på i två dagar och det funkar! Magen blir lite arg på mig  fortfarande men det känns mytcket bättre redan. efter några dagar hoppas jag smärtan ska gå bort hon som tipsade mig höll på i några dagar och då hade smärtan och obehaget försvunnit :) så håller tummarna för detta :)

**Mvh//Andrea **

patriknn1
0

Suveränt! :)