Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2745 ggr
chilisalsa
2013-05-01 16:21
3

Spöa Donken

Årets nyttigaste tävling.

Gör en nyttigare middag än Big Mac & Co…. billigare

Medarbeterare på Kost

patriknn1
2013-05-05 20:12
2

Hmm.. Antagligen så är jag lite trög, men eftersom ingen annan har svarat heller så kan det ju vara fler än jag som är lite fundersam på vad det är du är ute efter? Schysta billiga recept i största allmänhet? Hamburgerrecept? Något att presentera för snabbmatkedjorna? Typ, det här har jag tänkt på; ni skulle kunna servera en "…….".

chilisalsa
2013-05-05 21:04
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja kan tänkas att det är många som väljer en lunch på donken i tron att det skulle vara billigt… 48kr må vara billigare än många andra lunchalternativ men det är inte svårt att få något vettigare som är billigare.

3hg Entrecote för i det här fallet 99kr/kg… äldre ko dessutom i det här fallet som fött några kalvar, med mycket gult fett därmed. Några småtomater, lite levande surkål och blandad lökröra… 35kr för min lunch.

Medarbeterare på Kost

[Blodpudding]
2013-05-06 08:17
2

Troligen så väljer de som äter på McDonalds den maten för det går snabbt, inte för priset.

DesK
2013-05-06 08:35
0

#3 Jag tror de flesta väljer Donken både för att det går fort och är billigt.

Kan annars inte vara så svårt att spöa Donken! Köp exempelvis köttfär till extrapris, finns ibland för 39.90 / kilot och lite olika grönsaker, forma biffar och stek i smör, krydda och ät med grönsakerna 🙂

/Désirée

[Blodpudding]
2013-05-06 08:38
1

#4 Det går fort, man behöver inte laga mat och det går att äta på stående fot. Det är troligen den största anledningen till att folk äter där.

patriknn1
2013-05-06 11:57
1

Personligen så äter jag på McDonalds kanske 1-2 ggr/månad, framförallt för att barnen tycker om det. Jag tror att de (McD) lever väldigt mycket på att barnen lockas av deras koncept med små lekplatser, happy meal, osv, & vi föräldrar orkar inte stå emot tjatandet från de små liven.. :) Jag tar min hamburgare utan bröd o strips. Väljer morötter, sallad och mineralvatten i stället, så man kan ju i alla fall försöka föregå med gott exempel, utifrån de förutsättningar som ges. Hemma är det ju hur lätt som helst att få till en måltid som är både bättre och billigare! På stan så skulle ett alternativ kunna vara att ha med sig en egen flaska, slinka in på närmsta livsmedelsbutik, leta upp salladsbaren o slänga ner lite blandade grönsaker med tex ett par ägg o lite tonfisk, kanske lite ris och/eller oliver, och ett paket bregott el fet dressing. Runt 30-35 kr för en måltid, gissar jag på.

chilisalsa
2013-05-06 14:14
3

Tja vi omvandlar det här till att göra en nyttigare och billigare matlåda än Donkens alternativ…

Det fanns en snubbe som hade en hemsida där han hela tiden presenterade hemlagade alternativ till frysta färdigrätter som lunschalternativ på jobbet (eller hemma såklart)… han vann alltid med liknande rätter… och nyttigare, med planering. Då ska man ha klart för sig att han tävlade med 25 spänn… Färdig icke fryst lunchlåda kostar lätt 65-70 spänn…. kvalité är inte samma som kostnad i det här fallet.

Tid är också kostnad såklart… sen beror det på vad man prioriterar, mättnad eller näring…

Medarbeterare på Kost

patriknn1
2013-05-13 20:42
3

Ok, inga svar ännu så jag får väl börja då!!:) Egengrillad, kall, kycklingklubba med "falsk potatissallad"; 1/2 tärnad zucchini får fräsa några minuter i smör. Låt svalna på hushållspapper. Blanda med 1 tsk kapris och 1 msk hackad purjolök. Rör ihop med 1 rågad matsked vardera av majonäs och crème fraîche. Smaka av med lite salt, vitpeppar och kanske lite citron eller vinäger. För att undvika de vidriga kryddblandningar som oftast används kommersiellt så har du grillat kycklingklubbor hemma! :) 1 portion… Tja runt 25- 30 kronor gissar jag.

chilisalsa
2013-05-13 21:45
2

En variant på det jag gör ibland är kycklinglår med skinn… Blir alltid olika men alltid gott. Funkar att frysa och micra dessutom.

Ta kycklinglår (tjocka delen av klubban). Ha i en påse med marinad några timmar, gärna kryddstarkt ! Sen in på en plåt i ugnen i 180 grader lagom länge…

En sådan plus lite grönsaker med tuggmotstånd är en bra lunch. 2 st är en rejäl middag i sig själv… för mindre än 25kr om man inte köper färdigstyckade färska delar, vilket är oekonomiskt :-)

Medarbeterare på Kost

patriknn1
2013-05-14 11:16
1

Kyckling är gott! :) Köper man hel kyckling, kycklingklubbor, el kycklinglår med ben, så har man dessutom grunden till en god buljong oxå. Inte illa, alls! :)

chilisalsa
2013-05-14 11:59
2

Kollade alldeles nyss på färsk hel kyckling. En sådan på 1.2kg kostade 36kr… :-)

Medarbeterare på Kost

patriknn1
2013-05-16 19:53
4

Dagens middag blev 2 hela kycklingar, som styckades, och grillades med skinnet på. Kryddade med gurkmeja, ingefära, havssalt, peppar, samt lite vitlök och spiskummin. Tre matskedar smör, en 200 g burk med majonäsbaserad bea, en skål sallad, och en varsin potatis till ungarna. Det räckte till 6 ungar, 2 vuxna, + 1 matlåda, och buljong. Allt för ca 85 kr. Omvandlat i vuxenportioner så blev det ca 6 portioner, och alltså ca 14 kr/ portion.