Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 4927 ggr
Torreador
0

Sötningsmedel = diarre??

Hej på er

Jag behöver lite tips och råd av er när det gäller sötningsmedel!! Jag har bestämt mig för att försöka sluta med socker. Jag är dock en inbiten coca-cola drickare så jag bestämde mig för att testa coca cola zero som är helt sockerfri men innehåller sötningsmedel.

Jag läste på flaskan och den innehåller Aspartam och Acesulfam. Jag testade den första gången igår och idag har jag diarre som bara den….

Kan man få det av sötningsmedel?

Vänjer sig magen i så fall eller tål jag det inte helt enkelt?

Tipsa mig är ni snälla!!

( Jag har skrivit ett inlägg om detta om ni vill läsa, ni hittar det här:

http://bondmoran.nu/?p=8885 )

Kram på er

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[erikam]
2

Jag vet faktiskt inte om det har med det att göra för jag kan inte något om sånt haha. Men jag har också varit med om detta "sammanträffande" när jag ätit/druckit produkter med dessa ämnen i och har kopplat det till att det beror på dem.

Torreador
1

Ok, då är det nog så. Har surfat runt lite nu och det verkar vara så. 

Inte kul!!! Men jag har inte hittat något om ifall man vänjer sig eller om man helt enkelt inte tål det.

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[erikam]
1

#2 Nae det är ingen höjdare. Kanske kan man vänja sig vid det, men jag har helt enkelt inte orkat det, vägen dit är så jobbig haha 😃

Torreador
0

Hahahaha XD

patriknn1
2

Sötningsmedel är känd för att vara laxerande. Det som sägs tålas bäst brukar vara Stevia och Eritrythol, som används inom Lchf.

chilisalsa
1

Jo många sötningsmedel är som sagt laxerande med räserbajs som följd :-) De flesta sockeralkoholer är dessutom gasbildande och gas i en lös mage kan få konsekvenser …

Vet ingen Cola som är sötad med äkta stevia, dvs inte kemikalien Steviolglykosid som är en fabriksprodukt.

Varför inte lite colasmak i mjölken ?! ;-)

Bondmorans Cola-Mjölk kommer att sälja som smör… 😃

Medarbeterare på Kost

Torreador
2

#6 skrivetav chilisalsa 

Omg!!! Du är ju ett geni XD Vad tusan ska man ge dem för foder för att de ska mjölka colamjölk tro? ;-)

chilisalsa
2

Ha ha ja du får väl mata dom med… Coca-Cola….

Näe… såklart menar jag att smaksätta mjölken med Colasmak. När jag var ung hade vi milkshake med Colasmak… säkert onyttigt. Men vanlig helmjölk med Colasmak borde vara bra mycket bättre. Knappast nån anledning att söta mer än mjölksockret. t.ex Sodastream Cola - essens i Helmjölk och du har din nya drog ! :-)

Sen lanserar du Julmustmjölk såklart oxå… given succe !

Medarbeterare på Kost

Torreador
0

Hahaha, jag kommer bli miljonär!!!

Den enda mjölkbonden som slipper leva på vatten och bröd…. det kan jag lova… haha

/Bondmoran

Ary
1

Å fy! julmustmjölk lät ju rätt vidrigt. 😃

Colamjölk lät ju rätt gott.. humm… Om det bara inte var för sockret.

chilisalsa
1

#10 Finns väl ingen anledning till socker i rödmjölksCola….

Nu blir det lite ironi… men testa för bövelen !

Medarbeterare på Kost

Torreador
0

Ni hel ju helt goa i huvet…. XD

Men vad tusan, nu måste jag ju testa på riktigt!!

Ary
1

Hahaha rapportera gärna efter test. 😃

Går det att få tag på pepparkakskryddor så här års? Pepparkaksmjölk skulle kunnat va nåt…. 👍

[Mustangcab]
0

Köp koffeintableter på apoteket. 1 tablatt = 1-2 koppar kaffe.

Torreador
0

Haha, jag lovar att rapportera! 

Åh… pepparkaksmjölk låter ju asgott ju! Att doppa pepparkakor i mjölk är ju helt underbart gott :-)

Hm, koffeintabletter… det kanske skulle funka? Fast idag och igår har jag faktiskt varit sjukt duktig. Igår sippade jag bara så jag kanske drack bara 1 glas!!!! Idag var det värre…. kanske 3 glas. Men ändå!!!!

chilisalsa
2

En sak som kan vara värd att fundera på är om det är så smart med sådant som triggar sötmareceptorerna… Jag hävdar ju att många kalorifria sötningsmedel fysiologiskt gör oss akut insulinresistenta. Det är min magkänsla, men den brukar leda rätt i slutändan :-) Det börjar iaf torna upp rätt mycket bevis för att jag är rätt ute.

Så det som kan verka intelligent med att inte äta sötat med kalorier (= sötningsmedel) kan vara totalt kontraproduktivt om man strävar efter att gå ner i vikt. Å ena sidan har det bara betydelse när man inte dricker/äter sötningsmedel på fastande mage, å andra sidan sker det nog sällan i praktiken ?

Äter man sånt samtidigt som annat kan det bli etter värre relativt att äta naturligt sötat….

Är man frisk är det svårt att mäta själv… men för diabetiker (spec Typ1)  bör det vara klart tydligt mätbart om jag har rätt…

http://ettsotareblod.se/sotningsmedel-kan-ge-ett-sotare-blod/

Medarbeterare på Kost

patriknn1
1

Ja, antagligen så är det nog så att större mängder sötningsmedel på fastande mage kan leda till en viss insulinutsöndring- lägre blodsocker, viss matthet- sötsug… Framförallt så bör man kanske undvika lightläsk och lightsaft i större mängder om man inte samtidigt äter nåt. Äter man något samtidigt så tror jag inte att blodsocker/ insulin påverkas nämnvärt mer än om man dricker vatten. Sen kan det så klart vara så att olika sötningsmedel påverkar oss på olika sätt. Inom Lchf-sfären så hävdar de flesta att Stevia och Eritrythol inte påverkar insulin/blodsocker. Min slutsats är att betrakta sötningsmedel som ett bättre alternativ till socker, men ändock vara restriktiv med mängderna,,, och att vara medveten om att lightdryck på tom mage kan påverka insulin/blodsocker, ev kanske även ketos, samt att aspartam/sukralos och maltitol/ troligen tillhör de sämsta sötningsmedlen och att Stevia/Eritrythol och xylithol troligen är de som är mest ok.

chilisalsa
2

Patrik, bra tanke men lite fel slutsats kanske… Det är när man äter annat oxå man ska ge tusan i sötningsmedel ffa. gränsdragning såklart men det är lite kul när man kan mäta skillnder rätt upp och ner… ovanligt.

För personer utan viktproblem har det sannolikt ingen betydelse, emedan det för viktproblemspersoner kan vara helt avgörande ;-)

Medarbeterare på Kost

patriknn1
1

#18. Tja.. Det är möjligt att jag dragit fel slutsatser men det finns ju inget entydigt svar utan var och en får ju så klart utgå i från sina egna, och andras, erfarenheter och dra sina egna slutsatser. Som alltid när det gäller kost och kosttillskott så är forskningen minimal och oftast mycket bristfällig. Min tanke är så här; Om sötningsmedel intas på fastande mage så kan det kanske uppfattas av kroppen som att kalorier/socker är på ingång, vilket ger insulinutsöndring- lägre blodsocker- minskad energi- ökat sug…. (Här hävdar ju vissa oxå med bestämdhet att olika sötningsmedel har olika effekter på insulinutsöndringen). …om min hypotes stämmer.. Så har det ju ingen större betydelse med en viss insulinutsöndring i samband med måltid, om det inte är så att man äter en ketogen kost, och då bör man ju i vilket fall som helst undvika överdriven sötning, Oavsett om det är socker eller sötningsmedel.

patriknn1
1

Jag funderar iofs på att skaffa en egen Blodsocker-/ketonmätare så då blir det att experimentera lite på sig själv… Så slipper man gissa! :)

Anterrabae
2

Sen har man även problemet med hur sötningsmedel bryts ner och hanteras av kroppen.. Aspartam bryts ner till Aldehyd i levern. Aldehyd som i formaldehyd tex. Som i sin tur omvandlas till träsprit som kroppen inte gillar. :P träspriten tenderar att vilja lagras i bukspottkörteln, där den stör insulinproduktionen. Så light som rekommenderas till diabetiker, prediabetiker och de med metabolts syndrom förvärrar dessa sjukdomar på sikt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade