Kost vid reuma!
Min pappa har fått konstaterat att han har reuma!
Vilka kostråd ges vid denna sjukdom?
Jag har läst att man ska undvika gluten samt rött kött!
Dessutom har han allergi mot alla sorters lök (allvarlig allergi) samt allergi mot mjölkprotein samt känslighet för många kryddor…
Tips?
Någon som har erfaranhet av hur man ska äta med reuma för att må bättre?
Ja, reumatism är ju en inflammationssjukdom, med stor försurning. Så att minska på sådant som gör kroppen ännu surare, som säd, kött och mjölk är en bra start. Även omega6 som finns mycket i just säd och växtoljor. Här står vete som den i särklass största inflammationsboven.
Öka intaget av rå och färska grönsaker och frukter, minst 50% och eventuellt lägga till något basgörande kosttillskott i alla fall till en början. Öka Intag av omega3 som är antiinflammatoriskt. Gröna bladgrönsaker och eventuellt någon form av alger eller nässlor kan hjälpa till att avgifta kroppen, och rensa ut gamla läkemedel och slagg och annat skräp. Det gör också att man får mindre ont.
Äter han en massa mediciner nu då? I så fall kan han behöva ett multivitamineral som bas. Sådana mediciner gör att kroppen förbrukar mycket mer näring, det är lite som att elda i en kamin med öppna spjäll. det går lite för fort.
Sen, det absolut viktigaste. Ät långsamt, tugga noga så att enzymerna och magsafterna kommer igång och kan bryta ner maten. Man ska gärna lägga ner besticken mellan varje tugga.
kolla gärna tråden om stabiliserande mat Där finns många bra tips om läkande mat och tillskott. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kort svar,.
han ska undvika allt som ger ett negativt svar.
Vad är då ett negativt svar ? ,
Ja de ärr det som triggar immunförsvaret
Rött kött har inte den kopplingen, vanligtvis…..
Medarbeterare på Kost

Medelhavskost.
Rött kött tog man redan på 60-70 talet bort för reumatiker just för att det sänker pH i kroppen och därmed ökar smärta och värk. Det vr bland det effektivaste innan man hittade på alla dessa mediciner som finns idag. Sen vet jag flera som har bevisade immunologisk reaktioner mot just rött kött. Bl.a. Stora dottern här i familjen. Både IgG och IgA (men det är en parentes i sammanhanget)
//Ida

Tål hon vilt ?
Hjortstek med lite enbär exempelvis….
Jäklar vad jag blev hungrig nu !
Medarbeterare på Kost

Nu ska vi inte lämna ut din familj hoppas jag 
Men det är väldigt intressant i sak. !
Att tänka som David Servan är dock inte fel…
Medarbeterare på Kost
Jag vet inte.. Får testa, lamm går bättre än nöt i alla fall. Men nog om det, tillbaka till reuma-maten. Av våra vanligaste köttsorter är gris och nöt sämst, sen lamm. Vitt kött och fisk är bättre, det har inte visat på någon försämring vid reuma vad jag förstått. Vilt borde gå bra också, eftersom de djuren inte levt med nämnvärd stress.
//Ida
Tomater fick min mor höra var en av de värsta bovarna.
Ja, det kan stämma då tomater är väldigt lektinrikt. Alltså rikt på ett ämne som kroppen inte kan bryta ner. Dessa lektiner orsakar mycket inflammationer. Lektiner finns även i baljväxter och mjölk i särskillt hög koncentration.
//Ida

Ja tar man bort tomaten i den annars rätt näringslösa obligatoriska salladen, och dessutom potatisen (samma familj som tomat) så är kanske en befogad fråga Hur ska vi då få i oss alla nyttigheter?
Medarbeterare på Kost
Man väljer andra grönsaker! Gärna av ekosnitt och bra eko-kött eller vilt. Det är det säkraste sättet. Och beroende på ens liv i övrigt med mediciner osv kan man behöva komplettera med tillskott. Jordarna innehåller inte alls lika mycket näring som förr, dessutom ganska höga halter av tungmetaller. Läste någonstans att det är 20 ggr mindre näring nu mot 1945..
//Ida

Grönasaker i massor
Grönare grönsaker är ett bra tips.
Det enda 2:a världskriget innebar som var bra, var att konstgödsel inte användes. Man tillverkar ju det med olja, och olja var typ rätt viktig under kriget till annat.
Medarbeterare på Kost
och innan andra världskriget så användes inte konstgödsel alls i samma utsträckning som idag. man hade fortfarande ett relativt småskaligt jordbruk och inte den industri vi ser idag.
Men nu har vi hamnat OT igen.. även om det är ett viktigt ämne.. 

//Ida

Fast egentligen är det ju inte OT…
Medarbeterare på Kost
Nä, jag vet.. men inte heller direkt On Topic.. utan något mitt emellan.
//Ida

Att man ska undvika tomater har jag inte hört för…intressant! annars äter har redan tillskott med omega 3 och d-vit, har också redan tidigare tipsat att han ska undvika rött kött, potatis och vete…(gluten)

ta bort skräpmat, för mig var det att jag tog bort korv och annan skräpmat och slutade stressa som var det som gav bästa förbättringen.
Jag gör egen korv men den innhåller ju inte en massa E

Bort med halvfabrikat bort är ett bra tips… för alla men speciellt för personer med ämnesotålighet eller vad man ska kalla det.
Kort sagt vet vi väldigt lite om orsakerna bakom dessa starkt ökande födoämnesallergier. Jag kan ana många saker men det betyder inte att det är rätt. Vi är okunniga helt enkelt!
Medarbeterare på Kost
Sockret är det mest inflammationsframkallande som finns. Sedan kommer vetmjöl mm. LCHF har gjort mig mycket bättre.
Rött kött, särskilt fläskkött av någon anledning, kan vara ett problem om djuren är kraftfoderuppfödda. De har då en högre halt omega-6, vilket inte är bra för reumatiker.