Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3935 ggr
Mitralis
0

Få tror på LCHF...

…om man ska tro Livsmedelsverkets undersökning. 

Böcker om den fettrika och kolhydratsnåla LCHF-dieten är storsäljare i bokhandeln. Men trots uppståndelsen så är det endast tre procent av svenskarna som som tror att det är bra för hälsan att äta så mycket fett.
**
Tror du att det är bra för kroppen att äta..
**

Karmatarerskanise
0

Alla rätt ;)

Mitralis
0

#1 Skrattande

Exoticas
5

Jag gillar inte alls idéen med LCHF!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Karmatarerskanise
0

#3 Varför?

Exoticas
4

#4 Man har alltid varnat för att äta mycket feta produkter och har alltid kämpat för att få fram fett snåla prudukter som är bra för hälsan, nu har man helt plötsligt kommit på att det är bra att äta fett.

Min mor som jobbar inom vården tycker att det är helt åt helvete, hon säger att inom en snar framtid kommer man märka att det inte alls var så bra som man tänkt sig. Det är ganska tystat om hur många som egentligen skadats av LCHF, därför tror många att det är bra när det i egentligen är många människo kroppar som skadats av just LCHF!

/Josefin

Maja2
9

#5 Man har alltid varnat för fett, och plockat fram lightvarianter… och svenska folket har blivit bara sjukare och fetare.

Varför det är tyst om hur många som skadas av Lchf, är väl just för att man inte skadas av det :)

Lchf innebär INTE att vräka i sig så  mycket fett man kan, utan välja naturligt fett, helfeta produkter, inte skära bort fett från kött, samt att undvika socker och sockerkedjor. Hur skulle det kunna vara farligt?

Karmatarerskanise
2

#5 Jag har sett studier som visar att folk inte blivit friskare av fettsnål mat. Alltså är det ju något som inte stämmer med det. Dessutom blir folk större och sjukare.

Hjärtsjuka har inte blivit friskare, diabetiker har inte blivit friskare osv.

Däremot visar nya studier (om än inte lika omfattande) på att de som undviker kolhydrater och som äter naturligt fett blir friskare. Tycker det talar ett ganska klart språk.

Du skriver att det tystats om hur många som blivit sjuka av LCHF, vad baserar du det uttalandet på?

**Malin**
1

Jag har liksom hoppat kolhydrater ,o har inga problem me magem =))) men jag äter inte en massa mer fett!!!om någon äter 3 skivor bröd me smör o ost på morgonen så äter jag (man brukar 2 st normalsttora ostskivir ) så äter jag 6 ost rullar me skinka el salami i =))) eller kanske lite bacon ost=)))

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Exoticas
2

#6 Fast enligt min mor så är det många som kommer in på den avdelning hon jobbar på som har fått problem just efter att man använt lchf under en längre tid.

Jag själv blev positiv till lchf fast efter ett tag när jag bara blev tröttare och insåg att det inte riktigt rungerade samtidigt som man var vegan slutade jag. Då började jag även läsa mer och mer och diskutera med min nuvarande dietist (På central lasarettet) och min mor och båda Har haft ett flertal/många patienter som skadats av det.

Kan fråga senare om precis vad de fått för problem och vad med häsan som försämrats!

/Josefin

Maja2
1

#10 Ja det skulle vara ytterst intressant att höra hur din mamma kopplar samman sjukdomar eller vad nu bekymren består av, med långvarigt Lchf-ätande :)

Exoticas
0

#8 Jag skre vsom sagt bara det min mor sa!

#11 Ska kolla med henne sen när hon kommer hem =)

/Josefin

[Jessica_91]
4

Jag tror helt klart att det är bra att dra ner på bröd, pasta, ris osv osv. Men jag kommer aldrig sluta helt och hållet med sådana livsmedel och ersätta det med större mängder fett.

Något annat som får mig att bli lite skeptiskt inställd är när jag läst på kolhydrater iFokus om folk som tycker att träning är dåligt för kroppen och att frukt inte är nyttigt alls. Tungan ute

För mig så känns ingen extrem diet bra, oavsett om det är massor av fett eller massor av kolhydrater eller massor av protein. Jag tror många i västvärlden äter ganska fel, att vi stoppar i oss för mycket som är dåligt för kroppen. Jag tror vi behöver hitta en bättre balans helt enkelt. Den mest liberala versionen av LCHF tycker jag låter ganska rimlig faktiskt.'

Sen så kan man ju "bevisa" nästan vad som helst med statistik bara man använder den på rätt sätt.. Jag tycker inte man ska lita blint på en rapport som säger det ena eller det andra. Många visar upp bra belägg mot LCHF och många visar upp bra belägg för LCHF.

Tyvärr verkar inte folk acceptera att olika studier tyder på olika saker utan sätter istället igång med pajkastning.

Man får tro vad man vill helt enkelt och äta så som man känner att man mår bäst av Glad

Exoticas
3

#13 Jag trot att man kan hålla kroppen firsk genom att äta enligt tallriks modellen =)

vill man gå ner i vikt kan man förslagsvis då träna mer samt minska portionerna lite =)

/Josefin

Maja2
0

#13, Är det någon inne på KIF som påstår att det är DÅLIGT för kroppen att träna??  Däremot har träning inte så stor inverkan på viktnedgång :)

Frukt är socker… fniss…..   och innehåller inte alls så stora mängder vitaminer som man vill tro, Åtminstone inte de importerade frukterna, som plockas innan de mognat, mognar under transport hit till Sverige, ligger i stora lagerhus innan de distribueras ut till butikerna… där de åxå ligger ett tag innan konsumenten köper.

[Jessica_91]
0

#15 Ja jag har läst sådana påståenden där Glad

Finns ju faktiskt ekologisk närproducerad frukt att köpa också Flört

Maja2
0

#16, ja, men där är de flesta även inne på KIF inne på att under säsong då vi har frukt här, så innehåller de fler nyttigheter, än tex apelsiner och andra importerade frukter.

Att ALLA skulle tycka och säga samma sak, bara för att man äter samma kost, är inte troligt … så att MÅNGA skulle påstå att träning är dåligt, eller att frukt är onyttigt, det har jag svårt att tro. Däremot att det inte har den stora påverkan/nyttan som man fått lärt sig förut.

[Jessica_91]
0

#17 Haha men jag har ju inte skrivit att MÅNGA inne på kolhydrater skriver det ^^. Till och med jag fattar att alla inte tycker och säger samma sak bara för att man är medlem på samma forum.

Men nu börjar det bli lite OT här. Glad

Maja2
0

#18, nä… Du har inte sagt att Många sagt det… men jag menar, det är klart att det finns de inne på KIF som inte ens tycker som de flesta som är medlem därinne… om du förstår vad jag menar…   :)

Karmatarerskanise
0

#10 Ja det skulle vara intressant.

[Jessica_91]
0

#19 Ja självklart Glad

Liz85
0

#14 jag håller med dig i stora drag där. För en "normal" person duger det säkert alldeles utmärkt att äta efter tallriksmodellen typ, äta det man känner för (allsdigt) och inte räkna kalorier eller annat. Behöver man sedan av någon anledning gå ner i vikt kan man motionera/röra sig mer och kanske till och med äta mindre och mer regelbundet.

Tror inte någon typ av strikt extrem eller enformig kosthållning är bra över huvud taget i långa loppet. Nu vet jag inte hur lchf ser ut utan pratar rent allmänt om enformiga och strikta kosthållningar.

Elshira
5

Jag äter lchf, inte superstrikt (vilket jag bara anser är nödvändigt om man vill banta och lägga i en extra växel, eller om man har väldigt stort sötbegär). Jag äter oftast rund 15-30 gram kolhydrater om dagen, men på helger kan jag vara något frikostigare. Jag är inte överviktig men har gått ner några trivselkilon), ingen diabetes.

Nu är jag "bara" 20 men har i.af lyckats sänka kolesterolet något, och jag har dessutom sänkt mitt blodtryck som jag hade lite i högsta laget för att anses som normalt annars. Hade även grymt oregelbunden mens innan (inte ens p-piller fick ordning på den), nu kan jag ställa klockan efter den!

Förutom det blev jag av med mina finnar (som kommer tillbaka med socker/kolhydrater), ingen mjällig hårbotten längre, den dåliga andedräkten (kunde döda med den!!!) är som bortblåst, och plack tar flera dagar att bildas i samma utsträckning som tidigare tog en dag. Dessutom fiser man knappt längre, och det lilla som är är luktlöst :)

Men den största fördelen jag fick i och med lchf var att inse hur lite nyttigheter det faktiskt är i de frukter och grönsaker vi kallar nyttiga. Banan innehåller en del nyttigheter, men äpple t.ex, är ju knappt nyttigare än gurka. Det är som att köpa vatten… Och att apelsin uppdagas som nyttigt med c-vitamin när paprika innehåller nästan 5 gånger mer. Så om man börjar titta på pris jämfört med vilka nyttigheter som faktiskt är där i, så finns det många alternativ som kanske kan tyckas dyrare, men ändå vara mer prisvärda. Och man får upp ögonen för sådant som glömts bort! Det är jag otroligt glad över!!! Och i och med det får jag i mig mer närig med för samma peng idag, jag handlade mat för både 1500 kr/månad innan och efter lchf.

Hakuna matata!

Catta-
0

Min pappa har gått på LCHF dieten i snart ett år. Har gått ner massa i vikt och mår hur bra som helst. Jag tror de är väldigt olika från person till person hur kroppen klarar av det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Gronstedt
0

#5: Vi har fått höra att det är farligt med fett under ett fåtal år på sistone. Det var väl inte förrän på 60-talet man började misstänka att det är nyttigare att äta konstgjorda, i naturen icke förekommande fetter än att äta det vi utvecklats med och för sedan blågrönalgernas tid.

*ironi*

Lilltilda
0

LCHF är väldigt likt den kost som t.ex samerna och andra naturlevande folk ätit i årtusenden. Det handlar ju fortfarande inte om att sitta och sleva i sig fett med sked utan om att den energi som man andra får i sig via kolhydrater istället ska komma från naturligt fett!
Ett par skedar majonäs till frukostäggen motsvarar rätt mycket pasta om du ska räkna ut energiinnehållet.
Jag äter lchf och äter ca 2000-2200 kcal/dag (rätt mängd för min övervikt). Jag äter vanlig mat men använder inga lightprodukter och gör min morgonomelett med grädde istället för vatten.

glömde tillägga att jag naturligtvis inte äter pasta, ris, potatis och underjordsväxande grönsaker och är restriktiv med frukt. I övrigt vanlig mat

~God loves you, and I´m trying! ~

[Alenzi]
3

Lagom av allt, tror jag på.

Har själv ätit semi-vegetariskt i många år, med mängder av rågbröd och annat spannmålsbaserat och aldrig i livet att jag skulle byta ut den kosten mot fett och kött. Min kropp mår förträffligt <3

Lojs
0

Jag har ätit LCHF i 2.5 år nu. Jag brukar säga det att jag dör hellre för tidigt och mår så bra som jag gör nu, än äter "vanlig" mat, lever länge och mår som jag gör när jag gör det. Redan dagen efter jag har ätit vanligt så får jag oftast migrän och utbrott av finnar när kroppen säker ifrån att den inte vill ha skit som bröd och liknande.

Här är mina hälsovinster de här två åren:
- Vikten såklart, jag gick ner 16 kilo till normalt bmi.
- Inte ont i magen efter maten ibland.
- Hamnar inte i “paltkoma” och är skittrött efter maten.
- Behöver inte äta lika ofta.
- Mycket bättre hy.
- Min migrän är borta.
- Är piggare, trots att jag kan sova färre timmar.
- Mer sällan förkyld, det bryter liksom inte ut. (Om jag inte bär mig dumt åt och till exempel sover för lite när jag känner att jag har en förkylning i kroppen)
- Nästan aldrig gaser i magen, trots ägg och kålkonsumtion.
- Den största vinsten är att jag slipper mitt sötsug så länge jag är strikt med maten. Jag har varit väldigt sockerberoende och mått dåligt av det på olika sätt. Det var en del av min personlighet att jag var sockermonster och jag ville inte ens bli av med det när jag inte visste hur skönt det var att leva utan sug. I efterhand skrämmande att tänka på hur illa det var.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lorita
6

#28 så mår jag också trots att jag är allätare, nu äter jag inte sötsaker men väl andra kolhydrater som spannmål och frukt.

En bov i att inte må bra är det raffinerade sockret det är jag också övertygad om men man behöver inte gå till överdrift åt andra hållet för att må bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Alenzi]
0

#29 Håller helt och hållet med dig :)

Lojs
1

#29 Huvudsaken är väl att man mår bra? Jag mår inte bra av bröd, pasta, potatis, ris eller rent socker, så jag äter inte det. Om du mår bra av din kost så är ju det jättebra. Alla funkar vi olika.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

**Malin**
0

Jag tycker lchf ä det bästa =)) fast inte massa fett utan som vanligt=))) har tränat mycket i mina dagar ute o går o springer gick inte ner ett gram mmen när jag började me lchf så blev det hur bra som hellst har alldrig mått så här braFlört

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Michaela-N
2

Alla tre rätt! Skrattande

[CajsaBajsa]
5

Jag tror inte på LCHF, men jag tror inte heller på light-produkter och liknande.

(Är inte ute efter att argumentera, ville bara delge mina åsikter för statistiken, eller vad man ska säga)

[silkesnosen]
4

Jag tror på att lyssan till sin kropp, vad den mår bra av och röra på sig. Jag äter typ Gi inspirerat och mår förträffligt. Jag gick av mig en övervikt, trots att jag åt massor av snabba kolhydrater, men det var motionen som gjorde det..sedan äter jag striktare nu. Lyssna på kroppen, förbruka mer än vad du stoppar i dig…så går man ner i vikt…även om det inte är det viktigaste på planeten.

Elshira
1

De flesta tror jag mycket väl mår bra att äta de vanliga sortens kolhydrater men att inte använda lightprodukter.

Fett är väldigt mättande, och äter man en köttbit med riktig bearnaise eller gräddsås (på 40% ig grädde) blir man mätt med mindre mängd potatis till, och man står sig mycket längre (jag har inga problem att hoppa över lunchen om jag äter en riktigt ordentlig frukost).

Jag tror det är den främsta anledningen att de som föddes i början på 1900-talet kunde äta främst potatis då och ändå inte alls drabbas av diabetes/övervikt i samma utsträckning. Visst arbetatde de mera, men insulinresistensen påverkas inte nämnvärt av träningen. Därför att i och med de fullfeta egna mjölkprodukterna i maten så orkade man helt enkelt inte lika mycket "tillbehör".

Så en normalfrisk människa klarar sig absolut utan några större skillnader på typ tallriksmodellen men utan light!

Själv plockar jag bara bort de självklara som mjölprodukter och ett äpple som mellanmål, och godis givetvis. Men jag använder nästan alla grönsaker som jag själv önskar utan att bäva mig för dess innehåll. Tänker man dessutom på att inte köpa en massa färdigprodukter med smak osv (som de gärna pular ner (druv)socker i) så ligger man nog sällan över 50 gram kolhydrater om dagen. En nivå som de flesta börjar se många hälsovinster vid.

För min del tycker jag det är så skönt att vara mätt ända tills nästa mål (2 stora eller tre lite mindre mål/dag), och alla de andra små hälsovinsterna (många bäckar små) att enbart det gör det värt att försöka undvika de största kolhydratfällorna.

Hakuna matata!

[silkesnosen]
2

# 36 Just det där med druvsocker gör mig sur. Jag vill inte äta ngt med socker, sirap, druvsocker, malitol och allt vad det heter, men det går ju för fanken inte ens att köpa kokt skinka art ha på mackan, nu gör jag just det, då jag inte får i mig istoppast socker på ngt annat sätt, men vad e det för fel på industrin? Jag lagar den mesta maten från grunden, fattar inte varför de måste krångla till allt??

Mona22
1

Jag kör lchf fast inte jättestrikt. Jag mår mycket bättre av att inte äta massa socker. Håller mig mätt längre och har faktiskt fått mindre ont. om det har med kosten att göra vet jag inte men det har blivit bättre sen man började.

Äter inte massa fett men tar inte bort fett från såser osv. äter jag mycket kolhydrater blir jag bara så otroligt trött. De mättar inte ett dugg och nästan direkt efter maten är man hungrig igen.

Elshira
3

#37 Ja den procentuellt största boven av alla jag kunnat hitta är faktiskt taccomix, De innehåller drugt 50% rent druvsocker. Det är till och med mer än i dippen till chips o_O

Sedan alla smaksatta mjölkprodukter som är light (bort med fett, dit med socker!), och ALLT man nu ska pula ner glutamat i…

Men det är roligt att lära sig laga "riktig" mat (lchf eller ej), och lära sig hur mycker bra mat det finns med, och god framför allt!

Hakuna matata!

Tsunamis
0

Alltså LCHF är ju en hel vetenskap. De som inte tror på den tycker jag i alla fall ska läsa ett par artiklar om det och då tänker jag specifikt på vad kosten gör med kroppen och all fett man häller i sig varför den inte sätter sig direkt på bilringarna. Jag äter inte själv LCHF men jag förstår konceptet med den kosten eller den livsstilen säger jag snarare. Dock är det långt ifrån alla som klarar av en sådan livsstil både mentalt och fysiskt för det är väldigt många ändringar på ens vardag om man vill på allvar prova den.

MvH  Tsunamis

Salish
0

Jag tror egentligen inte på någon diet, jag tror att det bästa är att variera sig och äta allt med måtta. Fast själv undviker jag ju kött, men det har ju inte bara med hälsoorsaker att göra.

pavor-nocturnus
1

http://jcem.endojournals.org/content/88/4/1617.full.pdf Min mamma borde provat lchf innan hon gjorde en gastric bypass.

SimsBrooke
0

Fick alla rätt :O

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Farwuq
0

Ditt resultat: 3/3

Cool

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

crinalina
2

Jag tycker att man får tro precis vad man vill, men sanningen är ändå den att väldigt många människor mår dåligt av att äta kolhydrater som bla bröd, pasta, ris och potatis. Anledningen till detta är att alla kolhydrater förvandlas till socker i kroppen, det betyder att om du äter rent socker eller om du äter en limpmacka så är det nästan samma sak. Sedan är vissa människor mer känsliga än andra, men att socker är farligt är ingenting nytt alls. Det är också därför som kolhydrater av alla de slag påverkar blodsockret, vilket påverkar insulinet, och fettlagring, och hjärnan negativt.

De allra flesta människor vet idag att socker fräter på tänderna. Har du någonsin funderat på vad socker då gör inne i din kropp?

Fett är licsnödvändigt för många organ och framförallt för att hjärnan ska fungera. Utan det viktiga fettet slutar kroppen till slut att fungera. Utan kolhydrater fungerar kroppen alldeles utmärkt. Att det sedan är en övergångsperioder, en avvänjningsperiod, när man slutar med kolhydrater bevisar bara att det fungerar som en drog på hjärnan och ingenting annat.

Alla behöver hitta det som fungerar för dem. Personligen så hamnade jag på en lchfkost, utan att ens ha hört talas om lchf, då jag började lyssna på min kropp. Jag uteslöt sådant som fick mig att må dåligt på olika vis, både fysiskt och mentalt, och la till sådant som jag kände att kroppen krävde. Simsalabim så åt jag lchf. För att det är vad jag mår bra av.

Hälsovinster jag märkt under mitt snart 1-åriga liv med lchf:

Min mage fungerar som ett klockverk, istället för att ha varit kinkig, oregelbunden och antingen hård eller lös.

Min hy har förbättrats markant och jag har inte längre en massa torr eller fet hy.

Jag har en betydligt högre energinivå, och både orkar och vill mer saker.

Jag har byggt muskler utan att ens ha tränat, lever precis som innan utan träning.

Min mentala instabilitet är som bortblåst, från att tidigare ha varit väldigt upp och ner i humöret så mår jag nu alltid bra.

Jag blir inte förkyld längre.

Jag har tappat i kroppsfett utan att ha tappat brösten, något som alltid hände innan. Jag har däremot gått upp i vikt pga att musklerna blivit större.

Jag får inte längre en massa jobbiga och otäcka beläggningar i munnen, något jag alltid haft stora problem med innan.

Min andedräkt har gått från extremt dåligt till normal, ingen luktar väl gott från munnen.

Mitt hår känns friskare och är inte lika torrt.

Som sagt, alla måste prova sig fram och jag provar mig fortfarande fram med vad och hur mycket jag kan äta av saker och ting. Jag äter strikt, dvs under 20 gram kolhydrater om dagen, de flesta dagar, men någon dag ibland så kan jag smocka i mig en påse smågodis. Ibland tar jag lite pommes till maten, men oftast vill jag inte ens ha det.

Åh, och jag provade att äta tallriksmodellen i höstas, jag gick upp 5 kg (i fett) på 3 veckor.

Jag mår hellre bra av det jag äter idag än lever något längre om det nu skulle vara så. Fast jag tror att det är så att om man mår bra av det man äter så lever man längre.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Mitralis
0

Är det någon som vet hur det ser ut med LCHFandet i Asiatiska länder som traditionelt sett är ganska stora konsumenter av ris?

crinalina
0

Man fungerar olika med olika råvaror beroende på var man kommer ifrån, asiater äter massor med ris medan det finns flera olika studier som tyder på att vita som äter på samma vis hela tiden mår dåligt avatt äta den mängden av ris som asiater ofta äter. Men asiater äter i regel också mycket närproducerat. De använder betydligt mer färska råvaror, och framförallt så äter de mycket mer naturligt fett i form av fisk och oljor än vad vi västerlänningar i regel gör. De äter inte massor med bröd, och pasta och potatis, eller sötsaker som kaffebröd och godis. De behöver helt enkelt inte lchf för att må bra.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Grodan
4

Wee, jag hade alla rätt.Flört

Jag kör Liberal. Kan ju inte mixtra för mycket då jag inte äter kött, fågel och inte så mycket fisk (dessutom behöver min kropp ganska mycket kolhydrater…).

Jag tänker mer på att få i mig alla näringsämnen jag behöver dagligen, samt försöka fylla på depåerna då jag lidit av vitaminbrist (utan att veta om det) i flera år.

Jag har blandat många läror och kör en egen diet idag. Från LCHF har jag lärt mig oerhört mycket, samt fått flera misstankar bekräftade. Man behöver inte äta strikt, men kan hämta oerhört mycket fakta och inspiriation från LCHF.

Vad jag däremot finner lite oroande är att flera LCHFare får hälsoproblem. Jag kopplar ihop det med fel i kosthållningen.

Och man kan betänka att det är många bantare som går in för LCHF. Människor som redan mixtrat med kosten en del och vill gå ner i vikt till vilket pris som helst. Det är sjukt att vi är så utseendefixerade, att vi får lära oss det av varandra.

Sedan jag kom till insikt om min näringsbrist (skrev ett långt inlägg om det på LCHF för inte alltför länge sedan), har jag märkt att jag mår bättre i psyket. Och det har i sin tur lett till att jag inte anmärker på mig själv så mkt. Jag kan se mig i spegeln och le, säga hej och vattävvör… jag är ju inte 20 direkt… spela roll om jag måste köpa lite större kläder…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitralis
0

#47 Tack för info Glad
#48 Jag klickar Bra inlägg Glad

Jag håller med dej om att man kan lära sig mycket av LCHF.
Men eftersom det verkar som att man måste ha 75 poäng på högskola inom LCHF för att inte ställa till med en massa tok i kroppen så tror jag inte att LCHF är för alla människor. Vissa provar på utan att vara så insatta och då blir de sjuka. 

Tycker att det är konstigt att en kosthållning som ska vara så naturlig kräver så enormt mycket av utövaren för att fungera Obestämd

Maja2
2

#49, det är inte sant att det kräver enormt mycket för att äta Lchf. Steg 1: uteslut pasta, potatis, ris, bröd och socer. Att sluta med dessa varor är absolut inte skadligt på något sätt. Köp fullfeta produkter ist. för magra varianter, och stek i riktigt smör. Ät ovanjordsgrönsaker.

Inte så himla komplicerat egentligen :)

Grodan
0

#49 Tack för det! Flört

Aha, 75 p på högskola.

Ärligt så tror jag faktiskt delvis på dieten. Den passade in på det jag redan hade börjat testa. Och visst gick jag ner en massa i vikt när jag provade den till 100%.

Det där med kroppen är viktigt. Jag tror vi måste gå tillbaka till att studera näringslära mer och tänka mer på vad vi behöver dagligen för att fungera. Jag tror på kombo av flera stilar… eftersom jag byggt min egen med hjälp av det.

#50 Jupp, du nämner några viktiga bitar som man kan plocka ur LCHF. Min åsikt är däremot att alla grönsaker är bra och att det handlar om mängd och variation! Flört

Mitralis
0

#50 Nja, efter att ha tittat in på Kolhydrater iFokus några gånger så verkar det inte vara så lätt. Men det beror ju så klart på vilken sorts LCHF man ger sig på. Den extrema varianten är nog inte för alla i alla fall.

Maja2
1

#52 … tja… en del livnär sig i stort sett på chips, coca-cola och hamburgare…. tror att Det är värre…. fniss…

Skämt åsido, jag tror att många krånglar till det alldeles vansinnigt…

Grodan
0

#52 haha, jag var inne på ph-balans o glodde och DET verkade svårt om något…haha

men jag tror på den också, dock vet jag inte hur jag ska göra för att hålla mig till den…

crinalina
0

#53 Jag håller med dig, många krånglar till det något så otroligt. För mig är lchf väldigt enkelt, jag utesluter som sagt det jag inte mår bra och tillsätter det jag mår bra av. Sedan råkar det finnas en diet som kallas lchf som passar in på det jag äter.

Btw så gör jag egen kolhydratfri pasta och bakar eget i stort sett kolhydratfritt bröd, mycket enkla recept som inte kräver något mer av mig än vanlig matlagning.

CelsiusT
0

#48 Fast alla bantar inte för utseendet skull. Många bantar för att det är direkt hälsoskadligt att vara överviktig. Många som bantar är inte ute efter att bli smala utan att bli smalare och må bra.

Men visst har du även rätt i att många som bantar gör det pga påtryckningar från samhället och at tmånga av dessa skulle kunna titta sig i spegeln och vara stolta istället för att må dåligt över något som egentligen är fint.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
0

Så svårt eller jobbigt är det ju inte egentligen, men jag har alltid tyckt om kött och grönsaker. Har aldrig varit särskilt förtjust i bröd och pasta så det är inget problem för mig att utesluta. Tror jag är glutenintolerant numer oxå vilket såklart hjälper till. 
Potatis och morötter går bra så det äter jag i mindre mängder. 
Har alltid tyckt om grädde, och har alltid använt det i min matlagning, vi har aldrig varit rädd för fett i min familj. 

Att utesluta lite socker ur dieten är ju inte heller katastrofsvårt, det är ju inte direkt som att kroppen faktiskt behöver massvis med socker som de flesta av oss trycker i oss varje dag utan att tänka på det.

Nu äter jag väl visserligen inte strikt, utan det jag mår bra av. Men det faller visst in under lchf ändå.

Qui dormit, non peccat

CelsiusT
0

#57 "Potatis och morötter går bra så det äter jag i mindre mängder. "

Vad menar du med att det går bra?

Potatis är ju en av dom mest snabba kolhydrater som finns vilket innebär att det snabbt omvandlas till socker, absolut inte bra. Morötter är inte långt ifrån.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Alenzi]
1

#58 Är ganska säker på att det betyder att det inte genererar magbesvär :P

Förresten beror det ju helt på vad man skall ha det till. Snabba kolhydrater är fantastiskt om man behöver en omedelbar boost. Och då äter jag hellre både morötter och potatis än dricker energidrycker :P

hus-musen
0

#57 Alenzi slår huvudet på spiken, potatis och morötter ger inte magbesvär om de äts i mindre mängder :) 

Jag är för övrigt inte sockerkänslig över huvud taget, ser bara inte nyttan av att vräka i sig extra socker genom godis, dricka mm
Allt är ju sötat nu förtiden, oftast helt i onödan. Behöver inte heller gå varken ner eller upp i vikt utan är i bra skick enligt alla möjliga tester och blodprover.

Qui dormit, non peccat

[Mairah]
0

Håller med dig Grodan i # 48. Samma här Glad Klickade också bra inlägg Flört Jag behöver också mycket (och rätt) kolhydrater för att fungera.

Jag blir så full i skratt åt att just lchf kosten är ett hett debatt ämne. Sådana här trådar blir alltid fullspäckade med kommentarer, och roligt är det såklart.

Lchf verkar vara ett hett ämne Tungan ute Nästan så man går ner i vikt av att läsa om det bara… Flört

Grodan
0

#56 Givetvis är det så. Men det handlar om att lägga om sina kostvanor och röra lite på sig. Det brukar kunna gå hand i hand lite. När man lägger om sina kostvanor och får i sig mer näringsrik mat blir man lite gladare, mår bättre och har lättare för att komma igång med dagliga promenader.

Att bli beroende av socker förstör för många och långvarigt beroende skapar oerhörd ohälsa. Det blir en ond cirkel om man tittar sig i spegeln och inte uppskattar det man ser. Då är det så lätt att "trösta sig med socker"… Denna onda cirkel måste brytas eftersom det som du säger leder till ohälsa…

#61 lol

Vi är bekväma varelser som är ute efter enkla lösningar. Om någon säger "Alla kolhydrater är onda" ja, då vill man gärna ta till sig det för det låter ju bra.

Varierad kost är nog mer ovanligt än vanligt. Svenskar kallas inte för potatisbönder av andra europeér utan orsak. Vi äter för mkt potatis. Variera. Potatis är gott och nyttigt, men man behöver inte äta det dagligen och inga större mängder. Man kan ersätta potatis, pasta, ris och bröd med så mkt annat som även innehåller några extra vitaminer och mineraler kroppen behöver…

Jag äter bröd, men inte vitt bröd. Jag bakar bröd själv och köper bröd som inte har mer än 35 % kolhydrater. Jag äter säd, fröer, nötter, baljväxter, frukt, grönsaker och bär. Jag bränner inte fett, men jag går inte heller upp i vikt och jag börjar må så pass bra att jag orkar göra saker. Orka ta riktigt långa promenader. Kanske kommer att orka ut i skogen och dansa en hel natt till underbar techno i sommar… Skrattande

TjockaBerta
0

Hus-musen,

Lustigt jag är precis lika dan som du. Gillar itne pasta o bröd så mycket så dete är inga problem att avstå. Har alltid ätit smör och grädde. Har inget sockerberoende alls men är inte speciellt förtjust i läsk osv. Jag gillar heller inte godis och kaffebröd.

Har också glutenintolerans i släkten. Har inte kollat själv.

Trodde det bara var jag. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

hus-musen
0

#63 Haha, vad kul att jag inte är ensam! Har oxå funderat på om det är bara jag Skrattande

Qui dormit, non peccat

Grodan
0

Jag gillar inte heller vitt bröd o pasta o spagetti har jag typ aldrig gillat. Kan däremot slänga i mig tortellini ibland…

Mitralis
0

Att ta bort kolhydrater är ju en sak med LCHF, att lägga till fett en annan. Hur ställer ni er till det ökade intaget av fett i olika former?

Smålänning
0

#66 Jättegott tycker jag. Skönt att kunna äta fett utan att få dåligt samvete igen… om jag nogonsin ha haft det;) Men att det får en att gå NER i vikt var ju en sensation för mig iaf… Ändå läst näringslära mm när jag pluggade till kock.

Jag mådde så bra med lchf, nu har jag börjat igen:) För det ÄR svårt som socker missbrukare att hålla fingrarna borta, men nu har jag många olika skäl.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Gronstedt
0

#66: Det är ju egentligen inte fråga om att lägga till fett, utan om att sluta ta bort fett med konstlade medel. Att inte äta kött från djur som avlats och utfodrats för att sakna kroppsfett och att inte välja korv och färs där det fett som ändå finns i köttet har avlägsnats och kastats bort. Att inte skära bort svålen, helt enkelt. Att inte hälla bort det fett som smälter ut i pannan.

Om man äter och tål mjölkprodukter (som jag tror har funnits så länge i människans kost att vi anpassat oss till en liten mängd smör och syrade eller ystade mjölkprodukter) så äter man varianter där fettet inte tagits bort och ersatts med socker.

Ketang
0

Nu har jag tyvärr inte hunnit läsa igenom alla svar. Men jag tror inte på LCHF. Jag tror inte på något som blir "för mycket" åt ena eller andra hållet. Lightprodukter håller jag mig borta ifrån. Men att bara äte si eller så tror jag inte kroppen mår bra av. Jag tror att man ska äta varierat!

Att bara äta fett känns egentligen ur dumt. Kroppen måste väl ta stryk på ett eller annat sätt av så mycket fett!

Sabina-74
2

#69 Kanske dags att kolla upp lchf lite bättre….man äter inte bara fett. Protein ingår också och ofta en mindre mängd kolhydrater från grönsaker, mejeriprodukter, nötter, etc. Dock inget spannmål, socker, stärkelse.

hus-musen
2

#69 Att lightprodukter är skit håller jag med om, har aldrig förstått vitsen. Men det är inte som att man trycker i sig bara fett, du äter allt liksom utan att vräka på massa skräp som bröd och pasta tex. Innehåller ju inget som kroppen behöver som man inte kan få i sig på annat sätt.

Qui dormit, non peccat

starhawk
2

#69: Man upphör aldrig att förvånas över er som tror att vi LCHFare trycker i oss fett, fast det är väl det typiska fenomenet att dom som vet minst kritiserar mest

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Smålänning
0

#69 Ja, man kanske få den bild av media ibland. Att man vräker i sig fett. Men kolla gärna upp det lite djupare så ser du att det är väldigt naturligt det som lchf står för. Jag har själv fått inprintat att fett är farligt. Men det är det inte..OM man inte blandar det med kohydrater. Socker består av 100% kolhydrater t ex, det är bara börja läsa på paketen.

Man väljer ju själv vad man gör av kunskapen man får. Inte alltid man orkar "hålla på" men får det mig (som mår dåligt) att må bättre är det värt besväret..sen efter ett tag så har sockerberoendet(kolhydratberoendet) försvunnit och det är lättare.

Så FÖR mycket av BARA fett är ju inte sunt. Men det handlar det inte om.

Vänd på det, MER fett och MINDRE kolhydrater… Vet att det kan vara svårt…känns ju ologiskt efter alla år av fettskräck.

Men visst var det inte fettskräck när jag växte upp (80-talet)?? Man drack sin röda mjölk och det var bra för en…hmmm och för så åt man sitt fläsk med naturliga fettet på… sen heltplötsligt skulle man skära bort allt fett.

Nu pratar jag för mkt:( Men jag kan Förstå din oro och att du är skeptisk.

Men ja…det funkar.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Mitralis
0

#68 och #72 Jag tycker inte alls att det är konstigt om många får uppfattningen om att det även är frågan om att lägga till fett i kosten. När jag har tittat in på Kolhydrater så har det hänt mer än en gång att jag har läst att folk har blivit uppmanade att lägga till kokosolja i exempelvis kaffet för att få i sig mer fett. 
Sitter och läser en LCHFkokbok och här ser jag 4-5dl vispgrädde i väldigt många recept. I mina ögon så har man då lagt till fett, inte bara låtit det naturliga vara kvar.

Maria
0

#74 Jag håller med. Det heter ju" low carb high fat"

/Maria

starhawk
0

#74: Att lägga till en del fett är väl ändå långt ifrån att trycka i sig fett!!

Gronstedt
0

#74: Att lägga till några deciliter vispgrädde i maten är inte att lägga till extra fett, om man betänker att normal mjölk innehåller betydligt mer fett än de mellan 0 och 3 % som finns i de flesta varianter som säljs. Det är bara att lägga tillbaka det fett som skummats bort.

Maria
0

Normal mjölk innehåller 3% fett. Gammeldags mjölk upp till 4,5 % tror jag och vispgrädde 40 % så det är en viss skillnad tycker jag.

/Maria

Mitralis
0

#76 Vad som menas med att "Att trycka i sig fett" är en definitionsfråga då det ofta är en högst personlig tolkning av individen.

Elshira
0

#74 Beroende på hur strikt man är (hur mycket man undviker kolhydrater) så kan man givetvis behöva lägga till fett.

Man måste ju fortfarande få i sig tillräckligt med energi och det får man ju inte från enbart kött och grönsaker (om man inte äter väldigt mycket då…)

Det är många som börjar med lchf men fortfarande är fettskrämda, dvs de äter varken kolhydrater eller knappt något fett alls mer än det lilla som de steker kött i. Då är det självklart att de kommer bli trötta, få huvudvärk och andra symptop på ren energibrist.

Om man däremot försöker undvika kolhydrater i största allmänhet, t.ex sluta äta bröd som frukost och mellanmål eller till och med middag, och försöker äta pastarätter som har mycket annat i sig (kanske pasta wook t.ex) så räcker get gott med att använda lite grädde i såsen istället för mjölk och redning, eller göra egen bea på smör istället för att köpa pulverbea.

För mycket energi kommer ju fortfarande leda till viktuppgång, och det fettet i kosten gör är att få igång kroppen på att använda fett som energikälla också (inte enbart kolhydraterna) efter som att det då blir betydligt lättare att använda fettet runt magen som mellanmål istället för en frukt, och man slipper bli hungrig/få ett sug emellan varje mål.

Hur lågt man beheöver gå i kolhydratmängd för att kroppen faktiskt ska börja vilja använda det "sparade" fettet är högst individuellt, vissa kan knappt äta minsta lilla medan andra knappt behöver göra något alls. Och det beror även på en tidigare "mathistorik", dvs hur pass kännslig man är för insulin t.ex (alltså inte bara som diabetiker). Har man bantat mycket med "svältdieter" (dvs ätit mindre än man gör av med, och utelsutit nästan allt fett) så brukar kroppen gärna hålla på det fett den har lite hårdare. Ren överlevnadsinstinkt.

Men har du sett recept med 4-5 dl grädde så har det antingen varit till flera personer eller så har de recepten inte varit så lchf anpassade (lchf är ju ett väldigt vitt begrepp utan fasta referenser, så de som gör kokboken kan ju tolka det på sitt eget vis). Grädde innehåller trots allt en del kolhydrater (mjölksocker) så de som kör strikt använder helre rent smör än grädde då, mer än för lite smak. Jag själv t.ex brukar ha i kanske 2 matskedar grädde i en omelett på 2 ägg på morgonen, eller om jag gör en yoghyrtsmoothie med hallon t.ex kan jag jag också ha i en skvätt grädde för att få lite mer fett, men knappast ett par deciliter.

Istället för att ha frukt med mycket socker i (t.ex banan) så byter jag helt enkelt ut den energin mot en annan frukt/bär och fett.

Hakuna matata!

Mitralis
0

#80 Tack för en utförlig förklaring Glad
Det är ju det jag menar med att man måste läsa på en hel del för att man ska må bara med LCHF. 

Receptboken jag har är LCHF-husmanskost Kostrådgivare Anna Hallén. 
Har i och för sig bara lagat ett recept och det var chokladmoussen som var underbart god Tungan ute

Elshira
1

#81 Ja det är ju en liten vetenskap i sig om man verkligen ska förstå "hur och varför". Jag själv satt och läste från och till på kolhydrater iFokus, och även lite andra sajter ett par månader innan jag bestämde mig för att börja. På så vis slapp jag alla frågetecken i början och visste redan hur jag skulle bete mig.

När man väl förstår "varför" så är det även väldigt mycket lättare att laga mat, annars går man ju efter diverse recept där vissa är väldigt strikt "bantarmat" medan andra är en liten modifierad GI version bara.

Det är lättare at bilda en uppfattning om mat-tänket på så vis ^^

Även jag har "LCHF-husmanskost" boken och tycker att den är ganska så frikostig emellanåt medan den nästan är för strikt på andra ställen. Ska jag vara ärlig har jag inte lagat ett enda recept från boken utan har bara använt den som inspirationskälla. Men såhär i efterhand så duger faktiskt en helt vanlig kokbok precis lika bra… Däremot har jag hittat många bra recept på internet! Bara där insåg jag hur lite det handlar om "exakt" utan allt handlar om "ungefär", ett tänk - inte ett sätt. Sådant man behöver enkom lchf recept för är ju mer bröd och liknande (om man känner att man måste äta något sådant).

Sedan finns de ju de som går till överdrift (i mitt tycke) och t.ex försöker få tag på ersättningar till redning i såser. Jag anser att två matskedar majzena i en sås för två är försumbart, visst är det ju nästan rent socker, men hur många gram är det då… Finns även de som undviker vitlök bara för att det är 30% kolhydrater… Men visst, alla har ju sin egen åsikt, och därför finns lchf i lika många varianter som det finns folk!

Det jag själv har haft mest nytta av under min övergång till LCHF var en app till min mobil som hämtar listan från livsmedelsverket med vad en vara innehåller. Inte bara fett/kolhydrater utan även de viktigaste vitaminerna och mineralerna, och vitaminer/mineraler visas både i mängd och RDI - praktiskt! Då kunde jag snabbt bilda mig en uppfattning om vad något innehåller, inte bara energimässigt utan näringsmässigt! Annars finns ju t.ex finelli som är en bra och nästintill 100% komplett sådan lista där man kan söka.

Lchf handlar som sagt för mig som mer än bara kolhydrater/fett utan även om att vara "matsmart". Att få mest näring (nyttigheter) för pengarna och undvika onödiga eller dåliga tillsatser.

Boken "Fettskrämd" var den första boken jag läste och gav mig en väldigt bra beskrivning av vad lchf faktiskt var tycker jag.

Ni får ursäkta mina långa inlägg… Men det är en sjukdom jag fått efter flera år som "skribent" på ifokus… *hmmm*

Hakuna matata!

[Mairah]
0

"Fettskrämd", det var en bra titel..  ha ha GladFlört

Som sagt redan här i tråden så måste jag också instämma i att det är upp till var och en att känna efter hur mycket fett man klarar av att äta, oavsett vad som står i något recept. Visst har lchf kosten sina fördelar, det inser jag med, men för det tycker jag att det är lite vanskligt att gå ut med att precis alla kolhydrater är så fundamentalt skadliga..

Själv så mår jag allra bäst, och hör och häpna - håller vikten bäst -  när jag äter en bra balanserad GI kost, med fullkornspasta och fullkornsbröd. Jag äter havregryn i massor och mår förträffligt bra. Känner mig pigg och alert, utan att få några sockerdippar. Äter man regelbundet och bra varierad kost, så kan man må bra av det också. I a f så gör jag det. Försöker också äta så "ren" mat som möjligt.

Men de gånger som jag har försökt att hålla igen på de "goda" kolhydratera, så mår jag genast mycket dåligt. Blir hängig, slö och svullen i magen bl.a. Min mage och tarm verkar må finemag av fibrer.

Fast självklart låter jag bli det vita raffinerade sockret, godis och andra konstigheter så gott jag kan. För vitt socker tål jag inte- Blir totalt speedad om jag får i mig det i större mängder. Mår inte alls bra av det längre.

Så visst är det skillnad på socker och socker, anser jag av egen erfarenhet.

[silkesnosen]
1

# 83 Tummen upp!!

[Mairah]
0

Skrattande

Grodan
0

Som jag skrivit tidigare finns mkt bra fakta att hämta inom LCHF.

Hur det påverkar kroppen i längden att äta mera fett vet jag ej. Kroppen är mer komplicerad än man tror. Vitaminer och mineraler är starkt länkade till och beroende av varandra!

Problemet kan vara att folk som bantar och hittar till LCHF redan tidigare förstört sin kropp lite. Även om man tror att man är fullt frisk, t ex enligt blodprov hos läkaren som inte visar på något allvarligt fel, så kan det vara så att kroppen inte klarar ännu en diet och att man blir sjuk. Det är då lätt hänt att man kopplar det till dieten.

Jag själv blev sjuk efter att ha minskat kolhydrater i kosten och ökade fettkonsumtionen. Dock hade det inget med LCHF att göra. Utan bara att blodprov inte visade några brister. Dock har jag nu, som egen läkare till min kropp, upptäckt att jag urlakat min kropps resurser av vitaminer och mineraler pga långvarig vegan/vegetarian-kost, många dagar av rent av dålig kosthållning, för mkt godis osv.

Att jag misskött mig eller trott att jag kunde stressa och påfresta min kropp hårt trots köttfri kost, har lett till en mängd olika symtom (migrän, utbrändhet, colon irritable, struma mm) som jag kunnat sammanfatta som VITAMIN- OCH MINERALBRIST!!!

Idag äter jag det jag behöver dagligen, eller försöker i a f och tyvärr innefattar det en hel del kolhydrater i form av grönsaker, frukt och säd.

Lorita
2

det är väll därför många käner att dom mår så bra av LCHF om man byter det mot svält blandat med energi helt utan näring godis läsk så kommer man garanterat må riktigt bra.

Jag tror fortfarande på en blandkost utan godis eller mycket sällan godis för jag tror inte på förbud.

Man vet att fett är livsviktigt för att ta upp vissa ämnen ur kosten så att till varje pris undvika fett är inte heller något som kroppen mår bra av.

Jag måste bara berätta en sjuk sak.

Jag var via jobbet och lysnade på en föreläsning VV hur man ska undvika julbordet fällor och konsulenten stod länge och pratade om att om man bytte en chokladpralin mot två skumtomtar då får man lika många poäng (vad som nu heter idag) men två skumtomtar tar längretid. Hon pratade så mycket och många gåner om detta så jag började nästan må illa av tanken på den söta smaken.

När sen frågan gick runt va vi vill ha på julbordet så rablade många upp mycket men jag vill framförallt ha lax (rökt) inget annat tycker jag om på julbordet så julafton är ingen krisdag för mig. När jag säger ordet lax, då svarar hon med avsmak men det är ju fett Förvånad men det är ju massa mer näring än hennes skumtommtar och en skiva lax är två skumtomtar, så som hon räknar.

Vem tror ni mår bäst jag som äter lax eller hon som äter skumtomtar för sina poäng?

Nu är jag varken kolydrat eller fett skrämd uten äter allt som är naturligt produserat = skulle kunna fixa själv i naturen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Emaljoh4
0

#87 Jag tror helt klart att man mår bäst av skummtomtar! Flört

Skämt åt sido, lät knepigt det där. Fet fisk är bra. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mitralis
0

#87 Mystiskt sätt att räkna på Obestämd Man behöver ju inte vara dietist för att förstå att laxen är bättre.

Mitralis
4

Det är spännande att se hur olika kosthållningar ställs mot varandra. 
Vissa LCHFare anser att endera äter man endast godis och kakor och ingen mat, eller så äter man LCHF. Det är ju faktiskt väldigt få (om någon) kosthållningar där kakor och godis ligger på "Bra att äta listan". 
De med en lite mer tillåtande kosthållning äter allt och anser att LCHFare endast äter fett.

Anterrabae
1

alla rätt här med

Ang LCHFs nyttighet eller inte… jag är otroligt delad. Fettet är inte farligt det är jag övertygad om. Att man äter så ren mat som man gör är också det av godo. Det leder till stora hälsofördelar. Att skippa raffinerad mat, hur den än ser ut kan inte vara annat än bra!

Jag är dock tveksam till den stora mänden animaliskt protein, och faktiskt till protein generellt. Det har kommit flera intressanta studier om för mycket proteiner och sjukdommar, speciellt cancer. Hur man genom att öka och minska proteinmängden (oavsett ursprung) kan slå av och på cancertumörernas tillväxt.

Nu vet jag att man inte äter eller ska äta mer protein just i LCHF än i annan kosthållniung, men vi äter generellt för mycket proteiner.. tror jag.

Jag är inte färdig med min åsikt än, så den kan kommat ätt ändras med tiden men nu lutar det såhär. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elshira
2

#91 Precis som du säger så ska man ju varken äta mer eller mindre protein än i någon anna kost med lchf, och det kan jag nog inte direkt påstå att så många gör heller.

Man anses normalt sett "bara" behöva ca 0.8-1 gram protein/dag per kilo kroppsvikt (övervikt borträknat). Det är alltså underhållsdosen så att säga för den som inte tränar alls.

100 gram kött innehåller ju drygt 20 gram protein (lite beroende på köttslag och fetthalt givetvis).

Det behövs ju då trots allt drygt 200 gram rent kött + ett par ägg, lite mjölkprodukter och/eller något annat för att komma upp i 60 gram proteiner.

Jag själv kommer inte ens upp i den mängden varje dag (fast i genomsnitt äter jag nog ganska så precis så det räcker för mig dagligen, men inte mer i.af) Foten i munnen

Hakuna matata!

Anterrabae
1

#92 Jo jag vet, men i de studierna jag läste och såg rapporter från så räkcte det ner än väl för att starta en canceraktivitet som man stängde av helt med en proteinnivå på betydligt lägre nivåer. Jag har i dessa sammanhang läst om potatis och rotfrukter som proteinrika Flört och att de innehåller proteinnivåer som är fullt tillräckliga att bygga muskler av och leva gott på. Lägg därtill råa grönsaker och annan levande förda så får man fria aminosyror att bygga muskler av. Mycket lättare för kroppen att hantera.

sen var det något om ursprunget till proteinerna, att vissa proteiner är svårare att hantera än andra.

Jag vet för övrigt muskelbyggare på vegansk rawfood…

Sådana studier och ganska förnuftiga belägg och åsikter gör mig lite förvirrad för tillfället.

//Ida

starhawk
1

Saken med Cancer är ju att risken att få det ökar med ökad ålder, men sen så har ju cancer väldigt svårt att leva på någonting annat än glukos dvs rent socker, så en socker-rik föda är ju knappast lämpligt om man vill undvika cancer, och potatis innehåller ju en hel del socker

Anterrabae
1

Jo det är sant, förvisso. Och jag är helt enig med att socker och stärkelse matar cancerceller. Frågan är vart gränsen går…

Vad jag förstått så bör både rot- och baljväxter hållas i måttlig mängd det med…

Trixigt är det.

Det viktigaste måste väl vara att hitta en modell man mår bra på och klarar av att leva med. Oavsett inriktning.

//Ida

Elshira
0

Jag tror nog att strålning från t.ex radonet som finns mycket här i sverige, bakgrundsstrålningen alla i hela världen utsätts för, och för att inte tala om den strålningen som kommer från solen samt alla elektriska prylar spelar stor (störst) roll… Det vet man ju åtminstone ökar frekvensen av antal mutationer och därmed risken för att få någon som går snett är större.

Men givetvis vet man ju att stärkelser åtminstone göder befintliga cancerceller.

Hakuna matata!

Karmatarerskanise
0

Såg på rapport idag att en studie gjorts under 30 år, och de som åt över 0.5kg kött (gris,nöt och lamm) hade högre dödlighet än de som åt mindre än 0.5kg i veckan . Fågel och fisk sades inte påverka.

Ulf-S
0

#97: Jaa du, det är en osäker observationsstudie… Inte en kontrollerad studie.

Karmatarerskanise
1

#98 Ja jag vet inte om den, råkade bara höra det :)

Elshira
0

#97 De som äter större mängder kött gör ju detta troligtvis genom hamburgare (med bröd och pommes), eller med en köttbit och den klassiska potatisen i olika former till.

En vegeterian (eller någon som äter vegetariska sallader oftare) äter ju oftast varken ris, pasta eller bröd till det målet (åtminstyone inte i samma mängd).

Vissa äter ju även skinka varje dag… på en bit bröd…

Så om det är köttet eller kolhydraterna som är boven är ju inte särskilljt i studien (antar jag).

Hakuna matata!

Ketang
4

#72 För det första så är nog jag den som kritiserar ganska lite! Jag skrev att jag inte tror på det och känner att det nog inte kan vara så bra att äta så mycket fett som man faktiskt gör. Men på ditt svar till mig låter det som jag är en idiot som inte vet ett skit och som hänger ut och hoppar på allt som har med detta att göra.

Att ha en personlig uppfattning som man kort sammanfattar på några få rader kan omöjligt ge dig så mycket information om mig och mina kunskaper att det ger dig rätt att fatta SÅ förutfattade meningar om mig. Så frågan är vem som kritiserar vem hårdast Obestämd

Mitralis
0

#97 Jag hörde det också på Rapport Glad

Smålänning
0

#101 Det är väl bra av dig att kritisera? Egentligen…det behöver ju inte vara negativt. När det gäller just lchf så gjorde jag det oxå, sen så vände jag "Aja jag får väl testa då" å så vatt jag positiv till det. Synd att du kände dig nedkritiserad dock…eller hur man säger.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.